Tänk digital logistik- och transportadministration om du som dansk eller svensk e-handlare vill stå rustad på en marknad där konkurrensen alltid är global, blixtsnabb och ibland orättvis. Det säger Niels Ralund, ordförande i Foreningen för Dansk Internethandel – FDIH – och rådgivare till Danmarks regering i digitaliserings och e-handelsfrågor.
Niels Ralund har hållit på med e-handel sedan ”innan internet fanns” och är entreprenör ut i fingerspetsarna. 2015 blev han ordförande för Danmarks största intresseorganisation för e-handlare. Och i egenskap av det finns det snart ingen tv-soffa, dansk tidning eller podcast han inte figurerat i.
- Ibland tror folk att jag är anti-Amazon, men det är jag absolut inte. Jag välkomnar den globala konkurrensen från nytänkande och offensiva aktörer som den amerikanska e-handelsjätten. Deras innovationskraft är inte ett problem – tvärtom, säger Niels Ralund och fortsätter.
Läs också: Logistik är det nya svarta - när paketen digitaliseras.
- Problem uppstår först när de konkurrerar mot danska e-handlare genom skatteflykt och orimliga löner. Och att det finns för få danska lagstiftare som ser det här och därför agerar lika genomtänkt som EU-kommissionären i konkurrensfrågor, Margarethe Vestager.
Varför ska jag som konsument jaga runt efter olika varor i olika butiker när jag hade kunnat lägga en beställning i hemmets lugna vrå?
- Under hennes ledning har kommissionen exempelvis valt att bötfälla Google Shopping med 24 miljarder kronor för att e-handelstjänsten stängt ut liknande prisjämförelsesajter, säger han och förklarar att ekvationen egentligen är ganska enkel:
- Bara för att man är en stor och resursstark aktör på en global marknad kan man inte stå över rimliga nationella lagar och överstatliga förordningar.
E-handeln – detaljhandelns räddning
Samtidigt förstår Niels Ralund varför lagstiftningen har svårt att hänga med. Han nämner hur utvecklingen på e-handelsområdet har accelererat exponentiellt under de senaste åren, där vi idag står inför möjligheter som för bara några få år sedan framstod som science fiction. Från drönar-leveranser, röststyrda beställningar på anordningar som ”lär sig dina preferenser” för att mjukvaran är artificiellt intelligent, till priser och villkor på mottagarens premisser.
- What’s not to like? Det är lätt att enbart se möjligheterna som Amazon eller Zalandos plattformar kan innebära för exempelvis dansk export.
- Men what about digitaliseringens utmaningar? En valfråga? Knappast. Få förstår att vi idag står mitt uppe i en enorm förändringsprocess.
Istället, säger Niels Ralund, har fokus hamnat på en fiktiv konfliktlinje mellan dansk detaljhandel och e-handel. Där detaljhandeln skyller butiksdöden och sin egen kräftgång på e-handelns framgångsresa. När det i själva verket är ett symptom på den förstnämndas oförmåga till anpassning.
Läs också: Lantbrevbäraren och hundmaten. En story om den sista milen.
- I den mån man tycker att det alls är butikerna som ska dra ned människor till city: Varför ska jag som konsument jaga runt efter varor i olika butiker när jag hade kunnat lägga en beställning i hemmets lugna vrå. För att sedan kanske hämta ut mina varor i en butik i centrum eller på ett shoppingcenter. Dit jag kanske hellre går för att i första hand slappna av i goda vänners lag på ett café, eller en restaurang, frågar Niels retoriskt och fortsätter.
- Se istället över hur du kan anamma omnichannel-lösningar och erbjuda service till dina kunder som de kanske inte visste att de ville ha. Digitaliseringen är i grunden en möjlighet. E-handeln är den danska detaljhandelns räddning.
Amazons framgång = digital logistik
Å andra sidan hänger inte den danska e-handelns möjlighet till framgång ”bara” på om politikerna vaknar till liv. Amazon har inte fuskat sig fram till en världsledande position. En e-handlare som vill lyckas måste förstå varför e- handelsjätten tar logistiken och leveransfrågan på blodigt allvar.
- Amazon är shopping made easy.
- Våra undersökningar visar klart och tydligt att kunden vill kunna välja hur och var paketet levereras. Den e-handlare som kan erbjuda god last-mile-service exempelvis genom flera olika leveransalternativ har därför en stark konkurrensfördel gentemot den som inte erbjuder några alternativ alls.
E-handelskonsumenter avbryter ett köp om frakten är för dyr.
Enligt Niels Ralund tar det fem dagar att skicka ett brev inom Danmarks gränser med ”den vanliga posten” medan du kan beställa varor fraktfritt från en nätbutik i Tyskland och få hem den på 24 timmar. Samtidigt, påpekar han, är den enskilt största anledningen till att danska e-handelskonsumenter vänder i Checkouten att de tycker att fraktpriset är för högt.
- Leveranspris och bekväma leveransalternativ spelar stor roll för om kunden väljer fullfölja köpet i webbutiken. Därför kan en e-handlare som vill vara långsiktigt konkurrenskraftig, aldrig lämna logistiken och transportadministrationen åt slumpen.
Vad har du för råd till e-handlare i Sverige och Danmark idag?
- Hur bra det än går för dig som e-handlare idag har du i förlängingen inte råd att hantera logistiken och leveransfrågorna med vänsterhanden. Se till att alliera dig med experter på digital logistik och transportinformation. Med hjälp av smarta system kan du dra nytta av fler transportörstjänster och skapa bättre leveransupplevelser för dina kunder.
- Våga också tänka annorlunda. Även om folk vill handla dina produkter på nätet vill människor gärna träffas live. Kan du starta en community? Och glöm aldrig att du som e-handlare alltid konkurrerar på en global marknad, vare sig du vill det eller inte.
Vill du leverera till danska konsumenter?
Läs mer:
Jag vill ha lika nöjda mottagare som du Tomten. En e-handlares önskelista.
Logistik för e-handelsplattform - du måste inte tumma på leveranserna under Black Friday.