Jag vill ha lika nöjda mottagare som du, Tomten. E-handlarens önskelista.

Av Vibeke Specht, Dec 25, 2017 08:00

Kära Tomten, jag kan inte leverera 526 miljoner obetalda paket gratis under en natt. Men borde jag inte kunna få ut lite mer av min e-handel nästa december?

Hej Tomten.

Hur var din julafton?

Själv lyckades jag hålla mig vaken och laddar nu inför årets största returhanteringsvåg, genom att skriva ett mejl till dig.

I mina ögon är du olympisk mästare i flödeshantering, med världens bästa logistkkedja. Och handen på hjärtat, finns det inte ett någorlunda begripligt system bakom din hundraprocentiga punktlighet och leveranssäkerhet?

Jag menar, när du började fanns det inte lika många barn du skulle leverera till. Nog måste du i takt med utvecklingen ha kompletterat din magi med ett order- och leveranshanteringssysem som går att översätta till konkreta tekniska råd åt en vanlig dödlig e-handlare som mig?

Eller?

Är till exempel ditt system molnbaserat?

Självklart måste det vara det(?) Miljontals önskelistor är ju Big data om något, och kan inte vara hanterbart om det inte finns i molnet. I vilket fall som helst måste du ha ett system som växer i takt med antalet önskelistor, graden av fantasi och stigande leveranskrav – och sedan omvandlas till hanterbara beställningar i din tillverknings- och distributionscentral.

Allt jag önskar mig i julklapp är ett system för leveranser värd att hänga i julgranen.

Hur fungerar din lagerhantering?

Den här tanken är svindlande. Det är tillräckligt knäckande att försöka greppa Amazons olika distributionscentraler. Tänk då att få göra ett studiebesök på DITT lager. Jag föreställer mig en cross-over mellan banksystemet i Harry Potters värld och ett helautomatiserat robotstyrt lager i Kina.

Placeringen i sig hjälper mig däremot inte. Nordpolen är visserligen skattefritt internationellt territorium, men lite för långt bort från den infrastruktur jag är beroende av. Har ju varken flygande renar eller drönare inom min räckvidd.

Och din transporthantering?

De vanliga fysiska lagarna gäller, uppenbarligen, inte dig och dina åtta renar. Är det därför lönlöst att hoppas på ett konkret tips på detta område? Jag frågar detta med stor tillförsikt, eftersom jag verkligen, verkligen drömmer om värdefull input här.

Som e-handlare hänger min långsiktiga framgång på hur mina kunder upplever en leverans från mig. Därför hamnar jag alltid på avdelningen för leveranser och returer när jag får tid att tänka över strukturella utmaningar, vilket jag i och för sig nästan aldrig får. Men vet du, till exempel, varför kostnader för allting inom e-handel utom transporter går ned? Borde vi skaffa egna transportörer?

 

New Call-to-action

 

Tror du att mina förhoppningar kring smartare transporthantering är en gordisk knut? Vad är i så fall mitt Alexanderhugg?

Vid närmare eftertanke. Om du ber mig att önska en, ”bara” en enda, julklapp, då får det nog bli så här:

Kära, Tomten. Allt jag önskar mig till nästa jul är ett system för leveranser värd att hänga i julgranen.

Tomten leverar – det kan du också

Julklappen kommer i form av en PDF. Ladda ner den på länken nedan så får du också se varför Jultomten tycker att ett bra system för leveranshantering och transportadministration är a och o för den som strävar efter en varumärkeskaliber i tomtens klass. Eller som Tomten själv säger.

”Det handlar inte bara om att jag delar ut julklappar gratis. Det är hur jag gör det. Snabbt, innanför dörren och med värme. Varje leverans räknas."

 

Ladda ner Tomtens råd

 

E-handel och logistik

LÄS OCKSÅ