Lantbrevbäraren och hundmaten. En story om den sista milen.

Av Fredrik Svedberg, Dec 11, 2017 08:00

Hundmaten tar aldrig slut i förrådet. I hantverksbilen finns reservdelarna inför varje ny arbetsdag. Men ingen människa har lagt beställningarna. Science fiction? Absolut inte. Snart ancient history.


Du låter en man från 1750 resa till 2017. Var? Låt oss säga New York, eftersom USA ligger cirka två år före oss på en del områden.

Du låter honom snacka med en snubbe som varit på andra sidan jorden igår. Han får uppleva motorvägen inifrån en Tesla. Han får lyssna på musik som spelades in för 40 år sedan. Sedan räcker du honom ett magiskt rektangulärt föremål som kan facetime:a. För att i nästa stund låta honom ställa frågor till och beställa varor från en svart puck på ditt köksbord. Efter en timme knackar budet på dörren. Och strax därefter ramlar tidsresnären ihop och dör.

2017 blev för mycket för 1700-talsmänniskan. Eller som Tim Urban (som bland annat är Elon Musks ”penna”) nästan lägger fram det: Du hann inte ens berätta om internet, rymdresor, kärnvapen och partikelaccelleratorn på CERN.

Men hur långt tillbaka i tiden hade 1700-talsmänniskan, i sin tur, behövt åka för att den ”upphämtade” människan ska bli dödligt imponerad av 1750 års tillvaro.

 

Framsteg föder alltså snabbare framsteg ...

 

Till omkring år 12000 före Kristus, förklarar Tim Urban. Det vill säga till tiden före jordbruk och städer. Och 12000-talsmänniskan? Runt år 100 000 före Kristus.

Det finns ett historiskt mönster som visar att den mänskliga civilisationen accelererar sina framsteg i takt med att den blir allt mer avancerad. Framsteg föder alltså snabbare framsteg: Ju större den tillgängliga kollektiva kunskapsbasen blivit ju fler framsteg har vi kunnat göra – på allt kortare tid.

Detta gäller även i mindre skala. Exempelvis var framstegstakten mellan 1980 och 2017 högre än mellan 1950 och 1980.

Ok.

Så vad betyder det här för oss nutidsmänniskor?


Spänn fast säkerhetsbältet – the last mile är "bara" början

Hur långt fram i tiden behöver du och jag resa för att bli totally amazed? Runt 2030, säger en hel drös intressanta vetenskapsmän.

 

Internet as we know it kommer att försvinna.

 

Och det här är svårt att greppa, framhåller Tim Urban, bland annat för att vi vanliga dödliga tänker linjärt om historien istället för exponentiellt. Hastigheten som de tio senaste årens utveckling fortskridit i är inte hastigheten som de tio kommande årens avancemang kommer att spinna fram i. Det kommer gå fortare.

 

Du kommer inte ens behöva lägga någon beställning.

 

Därför kan det vara svårt att haja saker som att vi inom en snar framtid kommer vara betydligt mindre mobiltelefonberoende, eller att internet as we know it kommer att försvinna. 

För att inte nämna hur ”orimligt” det kan låta när en aktör inom digital logistik, som LogTrade, påstår att du inte kommer att behöva lägga någon beställning: dina reservdelar och basvaror på jobbet och till hemmet kommer levereras till dig när du behöver det och där du behöver det.

Men notera då hur vi idag lever med AI överallt. Visserligen på en ganska låg nivå, ingen datorhjärna kan (ännu) tänka som en människa, likväl är AI-baserade mjukvaror tillräckligt makalösa för att rädda liv inom sjukvården, köra fordon själva och förutsäga när det är dags att beställa hem mer hundmat baserat på hur mycket den hört att din hund ätit.

Läs också: Röststyrningen, LogTrade och Alexa

 

Last mile för B2B – förbred affärssystemen  

Att det går snabbt framåt i allmänhet och inom logistik och last-mile i synnerhet, betyder inte att vägen framåt blir spikrak. Utmaningarna ska inte underskattas. Men i takt med att Amazon närmar sig en svensk etablering och e-handlarna ställer högre krav är det dags för företag, inom både B2C och B2B, att se till att systemen förbereds för ett paradigmskifte.

 

PostNord är egentligen redan världsbäst på last-mile.

 

Det betyder att systemet för logistiken och transportadministrationen inte bara måste ha ett DNA som gör det förprogrammerat att hantera betydligt större och mer komplicerade flöden och krav än vad du tror att du har behov av – det måste också var klippt och skuret för att arbeta sömlöst integrerat i affärs- och e-lagerhanterings-systemen.

 

Men lantbrevbäraren då?

Den 5 december fick vår VD Fredrik Svedberg den stora äran att delta i ett samtal om bland annat den sista milen, med den initierade Urban Lindstedt och branschkollegan, produkt- och konceptutvecklare, Ola Bergqvist från PostNord.

 

Lyssna gärna på det här avsnittet i E-handelstrender. Värdefull input på följande teman utlovas.

  1. Lastmile-optimering är inte bara är en fråga för e-handlare och B2C. Så hör upp B2B: Varför ska inte hantverkaren som står redo att börja sin arbetsdag veta att han alltid har fått sina reservdelar levererade direkt till rätt byggarbetsplats eller firmabil?
  2. Lantbrevbäraren är inte bara mycket coolare än autonoma självkörande robotar i städerna – utan också beviset på varför PostNord egentligen redan är världsbäst på last-mile.
  3. Vad är predictions?
  4. Vad kommer Amazon göra när de etablerar sig i Sverige?
  5. Vad krävs för att PostNord och andra transportörer ska klara av att bjuda Amazon konkurrens när det blir helt oundvikligt.
  6. Folk vet inte var de bor.
  7. Det saknas 100 000 lastbilschaufförer i Europa. Vad innebär det?

 

Och kom ihåg. Det går fort nu. Så gör dig redo för tidsresan.

 

Kontakta oss

 

Läs också: Logistik – det nya svarta när paketen digitaliseras

Transportadministration Digitaliseringen

LÄS OCKSÅ