Enklare orderspårning ger dig nöjdare kunder – från varukorg till dörr

Av Sandra Wasserman, mar 15, 2023 08:27

E-handel och logistik Digital logistik Smarta leveranser

Visste du att 97% av kunderna vill kunna övervaka sina beställningar under alla steg i leveransprocessen? Och att hela 84% avstår från ett andra köp på grund av en dålig leveransupplevelse? 

Lär dig om fördelarna med en integrerad orderspårning i webbshoppen och hur det kan ge dina kunder en tryggare och bekvämare köpupplevelse. 

Orderspårning – den viktigaste funktionen i webbshoppen

Om kunden själv får välja så är information om leveransstatus och orderspårning det viktigaste i en webbshop. Det visar en studie från Baymard Institute som gjorts på utvalda e-handelsföretag. Ändå väljer många företag att låta kunden spåra sin leverans externt (via transportören). 

Resultatet blir ofta en splittrad och förvirrande upplevelse, som tyvärr ofta leder till missnöje. 

3 nackdelar med extern orderspårning:

  • Kunden upplever oro och osäkerhet

    En betydande nackdel med extern spårning är att kunden inte ser någon information hos transportören förrän paketet skickas, vanligtvis inom 1-48 timmar efter beställning. Om kunden försöker att spåra ordern får de ofta ett meddelande om att ”Status ej är tillgänglig”. Denna brist på information orsakar en känsla av oro och osäkerhet kring beställningen. Ingen trevlig början på den sista och mest avgörande delen av kundresan – leveransupplevelsen.

  • Informationen dröjer

    När beställningen fortfarande ligger hos e-handlaren och tredjepartsspårning används som enda källa till information, får kunden inga uppdateringar om händelser under orderförloppet. Det kan vara uppdateringar som "order mottagen”, “ännu inte bearbetad", "beställning förbereds på lager", "order paketerad”, “redo för leverans" och "paket skickas till ombud". Dessutom är leveransinformationen hos transportörerna inte alltid ’up to date’ då den sällan sker i realtid.

  • Kundupplevelsen blir splittrad

    Transportören visar ofta begränsad information kring leveransen såsom beräknat ankomstdatum och paketets nuvarande plats. Om kunden önskar se information kopplad till ordern; leveransadress, pris och artiklar tvingas de återvända till webbshoppen. Samma sak gäller om de önskar avbryta en beställning eller kontakta kundtjänst. Kundens upplevelse blir således inte fullständig utan splittrad mellan två olika webbplatser och gränssnitt. Dessutom använder transportörerna ofta olika “språk” och kommunikationssätt vilket kan skapa förvirring för kunden. 


Så vad är då alternativet? 

Statistiken visar att de flesta kunder föredrar en snabb och enkel tillgång till order- och leveransinformation – så de slipper leta rätt på det själva och slussas mellan olika kanaler. 

Att kunna se leveransdatum, spåra ordern och få uppgifter om leveransstatus är rankat som den allra viktigaste möjligheten på en webbshopp enligt undersökningen från Baymard Institute. 

ecommerce-order-tracking



Så fungerar en orderspårning direkt i webbshoppen:

Med en integrerad orderspårning direkt i webbshoppen går det snabbt, enkelt och bekvämt för kunden att hitta rätt och pålitlig information, när det passar dem.

Spårningssidan visar all nödvändig information om både beställningen och leveransen så kunden kan få en personlig och positiv upplevelse även efter köp.

Så här kan en integrerad orderspårning se ut:

ordersparning

Fyra fördelar med en integrerad orderspårning – i realtid:

  1. Kunden får snabb och pålitlig information

    Med en egen spårningssida kan du själv välja vilken information som visas till kunden. Orderspårningen kan anpassas för att ge kunden mer specifika detaljer om beställningen, till exempel vad de kan förvänta sig på leveransdagen om de beställt stora eller känsliga föremål (t.ex. möbler eller kylvaror). 

  2. Nya möjligheter till mersälj i webbshoppen

    Spårningssidan kan också användas till att rikta kundanpassade kampanjer för att på så vis öka chanserna till merförsäljning. Visa upp relaterade produkter och tillbehör och tipsa om aktuella kampanjer. Ett enkelt och smart sätt att ge mervärde och locka till mer köp. 

  3. Kunden får en enhetlig köp- och leveransupplevelse 

    Kunden hittar all information om både ordern och leveransen på ett och samma ställe. På så vis blir det lättare för kunden att se andra beställningar, viktiga händelser, kontakta kundsupport osv.  
  4. Dra ner på kundtjänst ärenden

    När det blir enkelt för kunden att hitta all order- och leveransinformation får det även positiva effekter för kundtjänst. En heltidsanställd på supporten lägger i snitt hela 70% av sin tid på WISMO*-ärenden. En integrerad orderspårning kan minska antalet kundtjänst ärenden med hela 25-60%.

    *WISMO = Where is my order. Frågor om vart paketet tagit vägen.


Tips!

Länka till orderspårningsidan i dina e-postaviseringar till kund. Så här kan en mejlavisering som länkar till spårningssidan se ut:

Avisering mejl

 


Kort och gott handlar en integrerad orderspårning om att skapa en positiv köpupplevelse för kunden – med korrekt, anpassad och lättförståelig information. Oavsett vem som levererar, och vad som händer längs vägen. 




Vill du också ge dina kunder en 
tryggare och säkrare köpupplevelse? 

Med vårt superverktyg DXM kan du enkelt integrera en orderspårning – i realtid, direkt i webbshoppen. 

Lär dig mer på vårt live-webinar den 21 mars klockan 11.00 då vår kund Arc E-Commerce visar hur de använder DXM verktyget för att skapa bättre leveransupplevelser. 

Först till kvarn och begränsat antal platser! Boka din plats här:

 

BOKA WEBINAR