Amazon ställer krav på din logistik

Av Vibeke Specht, apr 24, 2018 08:00

Hans e-handel säljer för tvåsiffriga miljonbelopp på Amazon. Samtidigt jobbar han heltid som Amazonexpert. Søren Kipling från danska be-ahead.dk berättar vad Amazons power går ut på, och hur du ska förhålla dig till den.

Vill du hellre lyssna till inlägget? Koppla in hörlurarna och tryck på play.

 

Søren Kipling har precis kommit tillbaka från ett möte med det danska utrikesministeriet och konstaterar att trycket på hans konsultverksamhet är högt idag.

– Den dansk industrin börjar inse att Amazon är en gigantisk exportmöjlighet eftersom det är en marknad där du får tillgång till över 300 miljoner kunder.

Och det är rätt inställning, menar Søren Kipling.

– Amazon ÄR en möjlighet. Det är åtminstone inte en kraft vi kan stoppa, och det bör vi inte heller göra, säger han och rabblar upp hur stor andel av e-handelsmarknaden, man erövrat varthelst man tågat in.

- Tyskland 30 procent, England 25 procent. Frankrike 30 procent, ...

Trots att Amazon är relativt nya i Europa växer de snabbare än e-handelsmarknaden i sig och sätter därmed stor press på detaljhandeln.

- I Danmark är Amazon den tredje största e-shoppen, och då finns man inte ens i Danmark. Noll marknadsföring.

 

Var inte ”bara” på Amazon

– Antingen kan man säga, nej, det här vill jag inte stödja, eller så kan man säga att jag vill bli riktigt bra på att sälja på Amazon. Jag förespråkar det sistnämnda.

Men det betyder inte all-in.

 

– Överhuvudtaget är post och sändningar mycket viktigt om du ska sälja genom Amazon.

 

– Du ska inte ha Amazon som din enda säljstrategi. Det är viktigt att du också har egen e-handelsplattform på egna domäner. På Amazon ”äger” Amazon kunden, inte du, det är inte optimalt. Och med en egen plattform kan du bygga upp ditt varumärke, och det är viktigt både för din verksamhet utanför Amazon men också på Amazon:

- Amazon gillar starka varumärken – som folk gärna söker efter och vill köpa.

 

Läs också: Så här blev vi framgångsrika på Amazon

 

Kunden, kunden, kunden, kunden

- Amazon är framgångsrika för att de är världsmästare på kundupplevelse – hela vägen.

 

- Att hålla eget lager och leverera genom Amazon ställer krav på din logistik och transportadministration.

 

Søren Kipling förklarar hur viktigt det är att du verkligen sköter dig som e-handlare och ser till att leverera vad du lovat men också på ett sätt som förstärker hela upplevelsen för kunden.

 

Då gillar Amazon dig lite mer

– Se till att varan finns på lager, se till att erbjuda leveransalternativ som du kan leva upp till. Det viktigaste är att du håller vad du lovar, men samtidigt gillar Amazon dig mer om du kan erbjuda riktigt snabba eller flexibla leveransalternativ, som en-timmes-leveranser.

- Att hålla eget lager och leverera genom Amazon ställer krav på din logistik och transportadministration. Tänk också på spårningsmöjligheten (”track and trace”). Kunden ska kunna följa sin beställning hela vägen hem.

– Överhuvudtaget är post och sändningar mycket viktigt om du ska sälja genom Amazon.

 

Läs också: Vad händer med e-handeln och fraktpriserna när det saknas lastbilschaufförer?

 

När kommer Amazon till Skandinavien?

- Det är det ingen som vet. Men jag tror att Amazon i första steget snart öppnar upp sin plattform på svenska, danska och norska. Det kommer dröja ett tag till innan de öppnar upp lager och erbjuder hela sin Fullfilment by Amazon-service. Å andra sidan kan man säga att Amazon faktiskt redan är i Skandinavien med tanke på att de är den tredje största online-butiken i Danmark.

FBA är Amazons logistik och leverans-service. Den är frivillig. Amazon tar ut en särskild avgift för detta.

Vad händer när de kan erbjuda FBA här i Sverige eller Danmark?

- Då gäller det att hänga med i svängarna. För då kommer deras så kallade Prime-erbjudande hit. Det är ett slags fördelsklubb där du mot en prenumerationsavgift får tillgång till tjänster som gratis frakt, endagsleveranser, särskilda rabatter och TV-program. Idag har Amazon ungefär 80 miljoner Prime-medlemmar över hela världen.

Hur ser din egen e-handelsverksamhet ut?

-Jag har haft Eshoes i tolv år. Femtio procent av försäljningen går genom Amazon i fem länder i Europa . Sedan har jag tre domäner, plus .se, .no och .com där jag säljer på egen plattform. Jag ansvar för min logistik själv – genom ett lager i Herlev här på Själland i Danmark.

Søren Kiplings fem viktigaste råd

  1. Överväg ett bra lagersystem.
  2. Se till att du har streckkoder på alla produkter.
  3. Ha ett system för att hantera vad som händer när det saknas en vara på lagret.
  4. Se till att ha någon i din verksamhet som arbetar dedikerat med företagets Amazon-del.
  5. Uppmuntra dina kunder att ge feedback på din service och produkt genom att skriva så kallade Reviews på Amazon.

Lär dig grunderna i Amazon

På vilka olika sätt kan man sälja på Amazon? Vad innebär Fulfillment by Amazon lite mer i detalj? Vad är The Buy Box? Ladda ner PDF:en Amazon for Dummies och få en enkel och snabb översikt och en god första insikt.

 

Ladda ner min PDF

 

Läs också: Skriv ut transportetiketter från månen