3 tips för en bättre leveransupplevelse

Av Sandra Wasserman, Jun 14, 2021 04:27

Du har säkert hört att Amazon utökar sitt egna transportnätverk och köper upp butiker och lagerplatser på löpande band. Allt för att ge kunden en snabbare, tryggare och bekvämare leveransupplevelse. Men vad händer då med “vanliga” e-handlare som inte har dessa muskler? Det finns hopp!

Här listar vi 3 tips för en bättre leveransupplevelse: 

 

  • Erbjud leveranser med fler transportörer
    Om du levererar olika typer av varor och till olika geografiska områden är det en fördel om kunden kan välja mellan flera olika transportörer. Det ger kunden valfriheten att välja den transportör som erbjuder rätt pris och service – vid varje köp. 

  • Skapa visibilitet & ta kontroll
    För att säkerställa att dina kunder får sina leveranser i rätt tid behöver du skapa visibilitet längs med hela leveranskedjan – i realtid. Det är det enda sättet att få kontroll och agera på de eventuella fel och avvikelser som sällan går att undvika. Med hjälp av total visibilitet kan du agera proaktivt och kommunicera rätt information –  i rätt tid. 

  • Låt kunden bestämma när och hur de önskar sin leveransinformation
    Dina kunder förväntar sig att veta när deras beställning är försenad. Men ännu viktigare, de förtjänar att veta varför och vad som händer i nästa steg. Med en integrerad orderspårning i den egna webbshoppen kan kunden se order- och leveransinformation på ett och samma ställe. När det passar dem. 

Brist på insyn i hela leveranskedjan orsakar problem

Brist på insyn och kontroll i hela order- och leveransflödet orsakar flera utmaningar för både säljare och kunder.

Här är några exempel:

Kundens utmaningar:

  • Brist på val och preferenser
  • Osäkerhet och oro kring leveransen
  • Tidskrävande och komplicerat att hitta information
  • Splittrad köpupplevelse
  • Problem med att spåra sina leveranser
  • Uteblivet ägandeskap vid problem och förseningar

Säljarens utmaningar: 

  • Att möta kundernas förväntningar är kostsamt och ineffektivt
  • Saknar insyn i leveranshändelser och kontroll av kundupplevelsen efter köp
  • Förlorade möjligheter till sälj på grund av leveransfel och onödiga returer
  • Negativa recensioner på grund av misslyckade leveranser
  • Onödigt många och dyra returer
  • Överbelastad kundtjänst pga WISMO*-ärenden 

*WISMO = Where is my order. När en kund kontaktar er för att fråga om orderns leveransstatus. 

Vill du veta hur du kan få färre onödiga transporter, minskade kostnader och framförallt – nöjdare kunder? 

Få en inblick i LogTrade DXM – vårt nya superverktyg för dig som driver e-handel mot konsument eller företag. 

LÄS MER HÄR

 

Nyfiken på Amazons satsningar?

Här är 3 exempel på Amazons satsningar för en bättre leveransupplevelse:

Amazon arbetar aktivt med att försöka uppfylla konsumenternas allt högre förväntningar och krav på onlineköp och leveranser. Trenden är starkast inom B2C men påverkar såklart även B2B då det i slutändan handlar om samma personer. 

  • Fler transportörer & större kontroll
    Amazon rekryterar egna transportörer och erbjuder utbildningar och stöd för att få fler att starta transportföretag. De erbjuder rabatter på tjänster, försäkringar och Amazon-brandade leasingfordon. Med en låg startkostnad och garanterade lägsta volymer lockar de nya transportörer till sitt nätverk. Med mål att äga så mycket av leveranskedjan som möjligt, snabba på leveranstiderna och förbättra sista milen upplevelserna.

  • Inträde på nya marknader – onlinehandel av färskvaror
    Amazon gör intåg på nya marknader och köpte till exempel livsmedelsföretaget Whole Foods Market för 13,4 miljarder dollar. Det innebär att produkter som vanligtvis inte köps online, såsom frukt och grönt, kan levereras till dörren på ett klick. Det talas om en Amazon-effekt och en växande trend inom logistik för sista milen. 

  • Större närhet till konsumenterna – fler butiker och lagerplatser
    Amazon har länge jobbat aktivt med att öppna lager närmare kunderna så att de ska kunna få sin beställning inom två timmar. Förvärvet av nya butiker gör att Amazons fysiska närhet till konsumenten blir ännu kortare. Butikerna blir platser för upphämtning och returstationer för onlineköp av alla dess slag. 

Amazon försöker ta över världen. Kommer de att lyckas? Det återstår att se. De har i alla fall förstått vikten av lyckade leveranser och hur avgörande det är för kundens köpupplevelse.

Vad säger du? Är du redo att ta upp kampen?

 

E-handel och logistik amazon Smarta leveranser

LÄS OCKSÅ