3 tips för en bättre leveransupplevelse

Av Sandra Wasserman, mar 15, 2023 08:27

E-handel och logistik Amazon Smarta leveranser

Amazon har länge varit en snackis inom e-handeln. En undersökning från 2022 (E-barometern 2022) visar att Amazon för första gången toppar listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.

Bland annat på grund av deras stora satsningar på snabba, trygga och bekväma leveranser. Med 
Amazon Prime erbjuds kunder gratis leverans – samma dag. 

Hur kan vi dra lärdom av Amazons framgångar? Och vad kan du göra för att erbjuda bättre leveransupplevelser till dina kunder, redan idag? 

Här listar vi 3 tips för en bättre leveransupplevelse: 

  1. Erbjud leveranser med fler transportörer

    Om du levererar olika typer av varor, och till olika geografiska områden är det en fördel om kunden kan välja mellan flera olika transportörer. Det ger kunden valfriheten att välja den transportör som erbjuder rätt pris och rätt service – vid varje köp. Bredda därför ditt utbud av transportörer så gott du kan så du kan uppfylla kundernas varierade behov. 

  2. Skapa transparens och ta kontroll

    För att säkerställa att dina kunder får sina leveranser i rätt tid behöver du ha koll på leveranserna från order till dörr – och allra helst i realtid. Genom att få insyn i transportörernas händelser kan du upptäcka fel och avvikelser som kan orsaka förseningar. Med hjälp av total transparens av sändningarnas status kan du agera proaktivt och se till att kunderna får det dem behöver i tid – oavsett vad som händer längs vägen. 

  3. Gör det enkelt för kunden att spåra ordern och leveransen

    Dina kunder förväntar sig att få veta leveransstatus på sin beställning. Men ännu viktigare, de förtjänar att veta varför deras order eventuellt blir försenad, och när beräknad leveranstid är. Med en integrerad orderspårning i den egna webbshoppen kan kunden se både order- och leveransinformation på ett och samma ställe, och när det passar dem. 


Brist på insyn i leveranskedjan orsakar problem

Brist på insyn och kontroll i hela order- och leveransflödet orsakar flera utmaningar för både säljare och kunder.

Här är några exempel:

 

Kundens utmaningar:

  • Brist på val och preferenser 

  • Osäkerhet och oro kring leveransen

  • Tidskrävande och komplicerat att hitta information

  • Splittrad köpupplevelse

  • Problem med att spåra sina leveranser

  • Uteblivet ägandeskap vid problem och förseningar

Säljarens utmaningar: 

  • Att möta kundernas förväntningar är kostsamt och ineffektivt

  • Saknar insyn i leveranshändelser och kontroll av kundupplevelsen efter köp

  • Förlorade möjligheter till sälj på grund av leveransfel och onödiga returer

  • Negativa recensioner på grund av misslyckade leveranser

  • Onödigt många och dyra returer

  • Överbelastad kundtjänst pga WISMO*-ärenden 

*WISMO = Where is my order. Frågor från kund om orderns leveransstatus. 

Så tar du kontroll över kundernas leveransupplevelse

Med superverktyget DXM får du insyn i hela order- och leveransflödet från varukorg till dörr. Följ dina sändningar i realtid och jämför antalet returer mellan olika perioder, snitt leveranstid per transportör och sändningstoppar för olika transportörer och länder.  


"Nu kan vi se vart i leveranskedjan det brister och säkerställa att kunden alltid får bästa möjliga leveransupplevelse – oavsett vad som händer längs vägen." – Joar Eriksson, Logistikchef Arc E-commerce

Sedan Arc E-Commerce kompletterade sin TA-tjänst med DXM har de uppnått fantastiska resultat. Här är några exempel: 

  • 15% färre returer
  • >100 000 kr i minskade transportkostnader
  • 1 000 000 kr i behållna intäkter

 

Vill du också få färre returer, minskade hanteringsavgifter och framför allt – nöjdare kunder? 

 

Den 21 mars klockan 11.00 bjuder vi in till ett gratis live-webinar där Arc E-commerce visar hur de använder sig av DXM produkten för att skapa bättre leveransupplevelser till sina kunder. 

Boka din plats på webinariet redan nu! Först till kvarn och begränsat antal platser.

BOKA WEBINAR