Svenskar som säljer på Amazon

Av Vibeke Specht, sep 11, 2020 03:57

E-handel och logistik

The Friendly Swede är en svensk e-handelssaga som omsätter över 50 miljoner kronor genom att bara sälja på Amazon.

Vill du hellre lyssna på inlägget. Koppla in hörlurarna och tryck play:

När företagets grundare, John Lundqvist, körde igång 2011 förstod han en sak, mer än något annat: Amazon skulle bli stort. Snart lärde han sig även att det inte skulle gå att sälja vad som helst, hur som helst. Han behövde ta fram egna produkter under ett eget varumärke.

John, förklarar Jonas Carlsson som är VD på The Friendly Swede, pejlade marknaden på Amazon för att hitta luckor i produktutbudet. När han fann en lucka analyserade han vad snarlika produkter hade fått för omdömen av kunderna. På så vis lärde han sig vad för slags produkter, med vilka slags funktioner, kunderna verkligen ville ha.

För att lyckas nå ut till Amazons 300 miljoner kunder måste du vara besatt av kundnöjdhet.

- Inledningsvis föll valet på Stylus pennor, väskor, finurliga överlevnadsprodukter och andra friluftsprodukter – alla med livstidsgaranti, berättar Jonas Carlsson.

The Friendly Swede säljer i USA och Japan, men även i England, Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien, allteftersom Amazon anlänt till dessa marknader.

Läs också: Fungerar Logtrade med Amazon Alexa?

För Amazon är kundupplevelsen allt 

- För Amazon är kunden nummer 1, nummer 2 och nummer 3. Vi som säljer under private label på Amazon är ”bara” där för att Amazon ska tjäna pengar på oss. Det är bra. Men hårt. Vi måste hela tiden förtjäna vår exponering på plattformen, kommenterar Jonas. 

Vad betyder det i praktiken?

- Att konkurrensen på Amazon blir allt hårdare. För att lyckas nå ut till Amazons 300 miljoner kunder måste du vara besatt av kundnöjdhet och jobba både hårt och genomtänkt för att ranka högt, säger Jonas Carlsson och förklarar:

- Först måste du jobba hårt för att dina produkter ska synas, sedan måste du jobba lika hårt för att besökaren inte bara ska titta runt i butiken utan se till att han eller hon verkligen konverterar, det vill säga köper produkten.

6 konkreta tips till svenskar som vill sälja framgångsrikt på Amazon

 

1. Lär dig hur Amazon fungerar

- Amazon är som ett Google för produktsök – fast större och strängare. Om du slarvar med din listning får det snabbt konsekvenser. Nyckelord är viktiga. Därför måste du förstå hur lättillgängligt Amazon är för sina kunder och hur kunderna söker när de är på jakt efter en produkt som din.

- Ingen vet exakt hur Amazons algoritmer fungerar. Men alla vet att det inte räcker att ha en produktsida som drar trafik. Folk måste köpa din vara. Conversion-rate (den andel besökare som genomför ett köp) är jätteviktigt.

2. Produktsortiment: kvalitet före kvantitet

- Om en produkt får dåliga Reviews tar vi in den direkt. Det är bättre att ha färre produkter med höga produktbetyg än ett jättestort utbud med varierande betyg/kvalitet.

3. Reviews är på liv och död

- Du hamnar långt ner i produktsöket om du inte har utmärkta så kallade Reviews från dina kunder. Mejla alla kunder (som du tror kommer ge er högt betyg) och fråga vad de tycker om produkten. Uppmuntra dem att skriva recensioner och ge produktbetyg. Undvik däremot aldrig göra reklam för dina andra produkter i mejlen.

- Fast idag har det blivit svårare att mejla. Kunderna kan klicka i att de inte vill bli kontaktade.

4. Överväg Fulfillment by Amazon

- Vi har använt Amazons logistiktjänster (FBA) från början. Det betyder att vi skeppar direkt från produktionen i Kina till Amazons lager i USA. Sedan tar de hand om allting: betalningar, plock och pack, leveranser och returer och all support kring hela transportadministrationen.

- I de marknader Amazon har funnits längst har de jättebra system för att få ut leveranserna snabbt. Därför har priset för FBA varit värt det för oss, men det är det inte för alla.

5. Köp annonsering

- Särskilt om du ska in med en ny produkt och vill komma igång. Det ger dig också ett uppslag av relevanta nyckelord som du efter några veckor kan utvärdera resultatet av.

6. Du måste alltid ta ansvar

- Även om det rent av är Amazon själva som gjort en taskig leverans, måste du alltid ta ansvar gentemot kunden. Amazon kan visserligen ta bort effekterna av en dålig Review som beror på något de har gjort. Men det är jätteviktigt att du bemöter kunden generöst och vänligt. Ofta är ett dåligt bemötande värre än klagomålet i sig.

Läs också: Logtrade is now fully integrated with Alexa

Framtiden med Amazon

Sensommaren 2020 blev det klart att Amazon kommer till Sverige – på riktigt. För den svenska och erfarna e-handlaren The Friendly Swede – som varit på plattformen i snart 9 år, innebär det inga större förändringar. Inte för att de vill sitta still i båten. Tvärtom.

- Konkurrensen på plattformen växer. Fler aktörer dyker upp som säljer liknande produkter på ett smart sätt. Därför blir det allt viktigare för oss att se om vårt varumärke och stärka det på olika sätt.

Jonas Friendly Swede (2)

Jonas Carlsson berättar att The Friendly Swede tror på att fortsätta ge kunderna en perfekt upplevelse på Amazon med allt vad det betyder i form av utmärkta produkter och en fantastisk support, men att de samtidigt måste jobba mer med sin varumärkesidentitet.

– Kunderna ska söka efter oss och verkligen vilja köpa produkten de eftersöker från The Friendly Swede och inte någon annan.

Därför har företaget tydliggjort sitt erbjudande, och stärkt sin profil.

- Nu säljer och lanserar vi produkter enbart inom området Bags & Accessories. Här är vi nämligen starkast

- Vi har också öppnat upp en egen e-handelsplattform och vi säljer även i Sverige från den. En egen e-handelsplattform gör att vi i större utsträckning kan jobba med vår varumärkesidentitet. Det är svårt att göra det på Amazon eftersom det är Amazon som "äger" kunden.

Samtidigt, förklarar Jonas Carlsson, kommer arbetet som de lägger ned för att stärka deras varumärke utanför Amazon leda till att de drar in extern trafik till Amazon. Det kommer stärka deras listning. För är det något Amazons algoritmer gillar så är det inkommande externa trafikflöden.

- Amazon kommer att förbli den största och viktigaste plattformen för The Friendly Swede. Vi välkomnar Amazon till Sverige.

Intervjun med Jonas Carlsson gjordes 2018, vissa delar av texten har uppdaterats år 2020.

 

Lär dig grunderna i Amazon

På vilka olika sätt kan man sälja på Amazon? Vad innebär "Fulfillment by Amazon" lite mer i detalj? Vad är "The Buy Box"? Ladda ner PDF:en Amazon for Dummies och lär dig grunderna på nolltid. 

 

Ladda ner min PDF