SÄLJA PÅ AMAZON

Av Vibeke Specht, Sep 16, 2020 04:11

Vill du börja sälja på Amazon? För att inte få dina marginaler uppslukade behöver du förstå hur marknadsplatsen fungerar, och om det kan bli lönsamt för dig att ge dig in i spelet. 


Innan vi kör igång, kom ihåg att Amazon är en mellanhand som hungrar efter dina marginaler – på gott och ont. Håll huvudet kallt och väg för och nackdelar innan du ger dig in på marknadsplatsen.

Och du, den här artikeln handlar om den del av Amazon som rör dess retail-del, dvs. Amazon Marketplace. :) 

 

HUR FUNGERAR AMAZON?

Amazon retail och dess plattform för e-handel – dvs. Amazon Marketplace – är som ett Google för produkter. Här finns miljontals varor från företag i olika storleksklasser. Från direkta varumärkesägare med egna patenterade produkter till private label och återförsäljare.

 

Amazon – nya Google i USA

I USA har Amazon gått om Google som ledande plattform för produktsök: Om du letar efter en röd klänning till helgen så går du alltså inte in på Google i första hand, utan istället till Amazon.com. Det betyder att du som säljer klänningar på plattformen vill att dina klänningar ska komma högst upp bland sökresultaten. För att lyckas med det måste du leva upp till ett antal kriterier som har att göra med kvalitet, pris, kundservice och lagerhållning.

 

Hur toppar du Amazons produktsök?

Exakt hur Amazons algoritm för ranking fungerar är en hemlighet. Men den är raffinerad och ställer höga krav på din sortimentsstrategi. Förenklat handlar det om att optimera din produktsida på ett snarlikt sätt som du gör när du vill sökmotoroptimera en sida för Google. Du kan även köpa annonser. Men när du vill ranka bra på en sökmotor som Google, måste du (bland annat) ha mycket bra innehåll som får besökarna att stanna länge på din webbsida. På Amazon är bra innehåll liktydigt med att:
  1. besökaren köper din klänning,
  2. och sedan ger den goda recensioner efter köpet.

Om dina produkter säljer, då gillar Amazon dig helt enkelt mer.

 

Buy box – vad krävs för att vinna en plats i rampljuset?

Amazons 'winner-takes-it-all' mekanism blir särskilt viktig att förhålla sig till om du säljer en produkt som även andra erbjuder. För när köparen tittar närmare på en produkt som du säljer, hamnar hen på en produktsida där hen kan granska varan. Till höger om produktbeskrivning och bild finns en Buy Box, i den rutan kan köparen trycka hem varan. Om köpet ska gå till dig måste du ha vunnit Buy Box, och för att göra det måste du vara queen på fler kriterier än konvertering och recensioner, t.ex:

  1. bra lagerhållning,
  2. få returer
  3. snabb leveranstid
  4. konkurrenskraftigt pris
  5. med mera

VAD KOSTAR DET ATT SÄLJA PÅ AMAZON?

Är det lönsamt att sälja på Amazon? Hur mycket det kostar att sälja på Amazon beror på vad du säljer, och hur du väljer att sälja det. För den som har ett eget varumärke med egna varumärkesskyddade produkter finns det tre sätt att sälja på plattformen.

  1. Vendor Central: Du låter Amazons detaljhandelsteam köpa och sälja dina produkter till deras kunder. (Inbjudan krävs.)
  2. Seller Central: Du säljer direkt till Amazons kunder. Fokus ligger på ditt varumärke.
  3. Hybrid: Du gör både och.

Vendor Central – pressade marginaler

Om Amazon vill sälja dina produkter åt dig, dvs, du får lov att köra Vendor-Central, måste du vara bra på att förhandla. De vill ha ett så lågt inköpspris som möjligt, så att deras kan bli högre. Därutöver kan de ta ut en så kallad ”slotting” avgift som är en slags ”betala-för-att-få-vara-kvar-på-hyllan-pris” efter ett tag. För Amazons del handlar Vendor-konceptet om att ta så stora marknadsandelar som möjligt. Bra produkter hjälper dem att växa på produktägarens bekostnad, på gott och ont.

 

Seller Central – % av produktpriset

Om du kör Seller central betalar du en fastställd avgift på mellan 8-20 procent av priset per såld vara. Avgiften skiljer sig från kategori till kategori. Om du dessutom vill att Amazon ska sköta lagerhållningen och utleveranserna åt dig, dvs FBA (Fulfillment by Amazon), stiger marginalkostnaden upp till 40 procent av priset på dina varor. Hur mycket FBA kostar för dig beror blanda annat på hur stora dina varor är. 

Allt som allt kostar det mellan 26-41 procent av marginalerna att sälja på Amazon.

 

Oavsett om du kör Seller Central eller Vendor Central behöver du bygga upp ett konto för Amazon Advertizing. Kostnaden för detta varierar med dina ambitioner och marginaler.

 

HUR LÖNSAMT ÄR DET ATT SÄLJA PÅ AMAZON?

Hur mycket det kostar att sälja på Amazon varierar mellan olika marknader. Men grundavgiften för dig som vill köra Seller Central är i amerikanska dollar 39.99/månad + en så kallad 'referral fee' som varierar mellan 6-45 procent av försäljningspriset beroende på kategori. FBA går loss från 2,41 dollar/enhet.

Allt som allt kostar det mellan 26-41 procent av marginalerna att sälja på Amazon.

 

GÅR DET ATT TJÄNA PENGAR PÅ AMAZON?

Flera svenska företag har Amazon att tacka för sitt genombrott. Till exempel The Friendly Swede och Swedish Hasbeens. Men få tycker att det är en bra idé att lägga hela sin affär på plattformen.

Det finns också många entreprenörer som lyckats på marknadsplatsen utan egna patenterade eller varumärkesskyddade produkter. De är återförsäljare som tagit sig an marknadsplatsen utifrån frågorna: Vilka slags produkter verkar det finnas en hög efterfrågan på och inom vilka av dessa produktkategorier är marginalerna höga? Hur lönsam en sådan spelare blir på Amazon hänger på hur dedikerad och snillrik hen är.


Vill du lära dig mer om Amazon. Ladda ned PDF:en "Amazon for Dummies". 

LADDA NER MIN PDF

 

E-handel och logistik amazon

Vad kostar frakten på Amazon? 

BÖR JAG VÄLJA Fulfillment by Amazon?

  1. Med FBA, Fullfillment by Amazon, kan du låta Amazon sköta plock & pack + utlevereras. 
  2. Med FBA kvalificerar dina produkter sig för, Amazon Prime och Buy Box. Detta tenderar att höja din konverteringsgrad = du säljer mer. 
  3. Hur lönsamt FBA blir för dig på den svenska marknaden hänger bland annat på vilka avtal Amazon lyckas sluta med befintliga transportörer och huruvida Amazon väljer/får lov att agera som egen ”carrier” i Sverige.
  4. Ju bättre FBA-servicen blir i Sverige, ju tuffare blir det för dig som väljer att sköta lager och leverans själv. Amazon kräver att du alltid måste kunna matcha de leveransvillkor som de erbjuder själva – men med rätt logistik lösningar behöver detta inte vara ett problem. Ladda ner vår E-bok för att lära dig mer om effektiva fraktlösningar.

LÄS OCKSÅ