Startskottet för e-handelsföretaget Royal Design gick 1999 då två småländska entreprenörer började sälja designad heminredning på nätet.
Företaget rusade mot framgång direkt. Klarade både IT-kraschen och börsraset med bravur och lyckades hålla styrfarten uppe i 15 raka år.
Istället var det avsaknaden av ett skalbart system för deras leveranslogistik som bromsade tillväxttakten.
När Royal Design bestämde sig för att skaffa LogTrade hade de upp till 3000 sändningar per dag. Idag hanterar de uppemot 12 000 sändningar per dag, enligt medgrundaren och VP Andreas Eklund.
– Vi har inte längre några digitala begränsningar på hur många ordrar vi kan ta emot, omvandla till paket och leverera, säger Andreas Eklund.
Valet av leveranslogistik blev en avgörande pusselbit för Royal Designs tillväxt.
– Vi har en solid affärsmodell, en grym marknadsföring, effektiv kundservice, och personal som trivs, men om vi inte kan skicka ut paket till kunderna lika smidigt som beställningarna kommer in kan vi inte heller skörda frukterna av det ökade kundflödet.
Affärssystemet räckte inte till
När Andreas Ekberg fick nys om LogTrade hade Royal Design ett ”hemmabyggt” affärssystem, och en plattform för frakthantering som tickade på vid sidan av. Deras dåvarande IT-lösning fungerade, men de stod vid ett vägskäl.
– Vi växte och omsatte flera hundra miljoner vid det laget. Men för att fortsätta öka och klara en omsättning på två miljarder behövde vi ett IT-system anpassat för det. Det hade vi inte då.
Resurskrävande och ineffektivt
Då affärssystemet och fraktsystemet inte var standardiserat fick de lägga resurser på att bygga om och anpassa affärssystemet i takt med att behoven förändrades. Det var långt ifrån en ultimat lösning.
Den fysiska lagerverksamheten var okej, men saknade på sitt sätt också flexibilitet. Det något fyrkantiga systemet gjorde det svårt för dem att hantera ett ökat leveransflöde, vilket riskerade att styra in företaget i en återvändsgränd.
Växtvärken botades med ett standardiserat system
För att komma ur den kroniska växtvärken köpte de världens mest sålda affärssystem – Microsoft Dynamics NAV och LogTrade Connect.
– Vi valde LogTrade för att det lirar så exceptionellt bra med Microsoft NAV, och för att det har många riktigt vassa funktioner, som tänker flera steg framåt, säger Andreas.
– Dessutom släpper det inte igenom några fel.
Att det inte släpper igenom några fel betyder, till exempel, att om ett postnummer eller en adress inte verkar stämma så ser LogTrade till att det sätts en etikett på paketet som gör att paketet svänger in på en annan rullbandsbana för korrigering. På så vis uppstår inga förseningar eller missöden hos transportörerna, fel som till exempel beror på att kunden slirat på tangentbordet vid köptillfället.
Drömmen om ett automatiserat system blev verklighet
- Vi behövde ett system som kunde ta oss framåt i våra drömmar om automatisering – och det var precis vad vi fick. Alla våra skyhöga krav om prestanda, kapacitet och synkronisering uppnåddes, berättar Andreas Eklund.
Han menar att LogTrade sitter som hjärtat i bröstet på affärssystemet och pumpar runt utleverans- och transportdata i hela Royal Designs digitala kropp.
– Varje paket kan idag skickas iväg med mest lämpligt transportbolag, baserat på geografi och storlek, och alla i företaget kan svara på eventuella kundfrågor om leveransstatus, konstaterar Andreas.
400% i ökad försäljning – på fyra år
Royal Design gick från 3000 sändningar per dag till en leverans av uppemot 12000 paket per dag.
När de gick över till ett smartare order- och fraktsystem som var synkroniserat med transportörernas behov, fick de en högre andel lyckade leveranser och därmed också en större kundnöjdhet – oavsett antalet sändningar.
– Med LogTrade i Microsoft Dynamics NAV har vi kunnat 4-dubbla vår försäljning på bara fyra år.
Men det bästa av allt är att kvaliteten på deras sändningar och kundens leveransupplevelse har kunnat bibehållas och stärkas, trots att de idag skickar omkring 9 000 fler paket per dag.
Det har varit guld värt för Royal Design och deras tillväxtresa.
Turbo- boostad kundservice
Royal Design har precis också börjat använda banbrytande tilläggstjänster för delivery experience visibility, som bland annat gör att de kan skicka automatiska påminnelser till kunderna när ett paket börjar bli otåligt på ett utlämningsställe.
– De automatiska aviseringarna turbo- boostar vår kundservice och kommer minska antalet onödiga returer, säger Andreas när han beskriver den nya mjukvarutjänsten, som erbjuds av ett dotterbolag till LogTrade, som grädden på moset.
Drömmen om ett robotlager kunde bli verklighet
Kombinationen av Microsoft Dynamics NAV och LogTrade gick dessutom hand i hand med Royal Designs dröm om att få på plats ett robotlager, som är så kvickt att man häpnar.
Royal Designs robotlager är, i sig självt, ett unikt och skalbart koncept som gör det möjligt för lagret att packa beställningar i hög hastighet. Eftersom LogTrade är inbyggt i affärssystemet klarar utleveransdelen av att hålla ett hur högt tempo som helst: utleveransen tar emot den strida strömmen av paket från robotlagret och sätter på fraktetiketter så det smattrar. Detta sista steg går mycket snabbt – särskilt med tanke på hur mycket data som skickas mellan etikettskrivaren, affärssystemet, LogTrade och styrningen av rullbanden.
– Vi behövde ett system som kunde ta oss framåt i våra drömmar om automatisering. Och det var precis vad vi fick, berättar Andreas.
Alla våra skyhöga krav om prestanda, kapacitet och synkronisering uppnåddes, säger Andreas Ekberg.
Vill du göra en liknande tillväxtresa som Royal Design?
Med en smartare leveranslogistik kan du snabbt och enkelt få fler och lojalare kunder.
Kontakta oss redan idag så berättar vi mer och bjuder på en gratis demo.