Houzz och logistiken

Av Vibeke Specht, Jun 15, 2018 08:00

Vill du sälja på världens största community för heminredning – Houzz? Då behöver du ha koll på logistiken. Så här ställer Houzz krav på dina leveranser.*

Houzz har många bilder på lagerlokaler som har gjorts om till läckra hem, men de har inga egna lagerlokaler likt Amazon. Det finns inget ”Fullfilment by Houzz”. Om du vill sälja på Houzz Marketplace måste du själv ansvara för plock och pack, transportadministration och allting annat som rör din supply chain.

Läs också: Vad är Houzz – egentligen?

Houzz ställer krav på logistiken

Houzz ställer krav. För att du ska bli en god och högt rankad medlem av Houzz Marketplace måste du ha smidig logistik.

1. Leverera i tid

Houzz kräver att 98 procent av ordrarna håller den ledtid som angetts. Med ledtid menar man den tid det tar för en beställning att omvandlas till en sändning, alltså från dess att beställningen kommer in tills att den är redo för utleverans. Det vill säga informationen som svarar på frågan: När skickas min beställning?

Houzz kräver att du håller den uppgivna ledtiden. Annars straffas du i rankingen.

2. Hela förpackningar och produkter

Andelen skadade eller defekta leveranser måste vara mindre än två procent.

3. Få avbeställningar

Dina kunder ska helst aldrig avbeställa en order. Icke fler än två procent av dina inkomna ordrar får leda till avbeställningar. Åtminstone om avbeställningarna beror på att produkten inte fanns på lager, inte skickades iväg i tid, eller att kunden fann produkten till ett lägre pris någon annanstans. Houzz förväntar sig att du är konkurrenskraftig.

Läs också: Houzz är intressantare än Amazon

4. Inte för många returer

Om fler än 2 procent av dina ordrar returneras på grund av att de inte levde upp till köparens förväntningar påverkar det din ranking. Se därför till att beskrivningen är verklighetstrogen och korrekt.

5. Exemplarisk kundservice, sju dagar i veckan

Du måste svara på dina kunders frågor om exempelvis leverans status inom 24 timmar, under veckans alla dagar. En köpare kan begära återbetalning om de inte får sitt problem löst i tid. Det är med andra ord viktigt att kunden är kontinuerligt välinformerad om varan och dess transport.

6. Schyssta betyg från kunder

Det finns två slags betyg du kan få av dina kunder på Houzz. Utvärdering som rör dina faktiska produkter och utvärdering som rör hur köparna upplevde att det är handla från dig.

Om och när du får fyra eller fem stjärnor av fem möjliga boostar Houzz dig i din ranking och vitsorden blir skyltade på din Houzz-sida, det vill säga ditt digitala skyltfönster på Houzz Marketplace.

Läs också: Kan jag integrera min e-handelsplattform med Houzz?

Bra logistik inte bara en fråga för Houzz

Oavsett om du vill sälja på Houzz eller inte så är god logistik och snygga leveranser livsviktigt för din e-handel. Ladda ner PDF:en Så här får du bättre leveranser och lär dig hur du kan konvertera fler kunder i din webbshop. 

LADDA NER MIN PDF

 

*Houzz Marketplace - möjligheten att sälja inifrån Houzz plattform finns inte i Sverige och Skandinavien – ännu. Men det är på gång och kommer med högsta sannolikhet ha en likartad kravbild på leveranser och logistik som den har på den amerikanska och brittiska marknaden. Den här artikeln bygger på de krav som gäller för Houzz.com och Houzz.uk.

 

Läs också: Så här bygger Houzz tillit - och därför genererar tillit pengar

E-handel och logistik

LÄS OCKSÅ