LogTrade lär försvaret och regeringen om snabbrörlig innovation

Av Fredrik Svedberg, Nov 07, 2017 09:33

Försvarshögskolan bad LogTrades VD hålla föredrag för delar av försvarsmakten, regeringskansliet och några av Sveriges största myndigheter. Det här fick de lära sig.

När katastrofen är ett faktum och det råder nationell, eller internationell, kris måste stora myndigheter agera fort och rationellt. Men hur kan de bli riktigt bra på det, finns det kunskap och lärdomar att hämta från näringslivet?

Självklart, i synnerhet från mindre och offensiva aktörer inom digital logistik.

Disruption i den logistiska värdekedjan

Inom den logistiska industrin ökar antalet teknik-drivna startups markant idag. De är, som det heter på engelska, disruptive mot hela den logistiska värdekedjan, och vill digitalisera allt från fraktförmedling till last-mile-lösningar och lagerkoncept. För de stora och etablerade aktörerna bör dessa uppstickare te sig intressanta ur två aspekter:

Vad säger det de gör om digitaliseringen av deras bransch och vad säger deras storlek om deras handlingskraft? Och på vilket sätt är detta värdefullt för exempelvis en stor och sammansatt organisation som Försvarsmakten?

Låt oss börja med handlingskraften.

Stor är den som är storsint. Om konsten att införliva kraften från uppstickare.

disruption_logistik

 

Inom den globala logistiska världen kan framväxten av intressanta startups gå under radarn hos de etablerade tungviktarna medan intiativ som Amazons Dragon Boat ger ”alla” kalla fötter.

Det är lite knasigt, för det mest intressanta med imponerande tech- och e-handelsgiganter, som exempelvis Amazon, är inte vad de förmår göra till följd av att de är jättelika – utan hur de kan vara så effektiva och disruptive trots deras storlek.

Joris D’Incá och Max-Alexander Borreck sätter fingret på ämnet i Forbes genom att lyfta hur Amazon och Google tävlar om att få bilda partnerskap med de mest intressanta nykomlingarna. Konsten för de stora aktörerna består i att behandla de införlivade nykomlingarna med respekt – ”att inte döda deras innovativa kultur och själ”.

Det krävs inte mer än en – enda – person för initiera en mångmiljonindustri.

LogTrade är rörande överens med artikelförfattarna på den här punkten. Innovation kan aldrig forceras. Jättarnas storhet blir först imponerande när de kan förvalta kraften hos en ny ”vän”.

Stort behöver alltså inte vara liktydigt med stelbent och konservativt. Även myndigheter och organisationer bör överväga att samarbeta med små och lättrörliga lag för att snabbt hitta lösningar – i synnerhet när det verkligen gäller. För de stora tech-giganterna är hänförda av de små uppstickarna av en god anledning. Och den anledning ser ut så här:

Det krävs inte mer än en – enda – person för initiera en mångmiljonindustri. Så har det i och för sig alltid varit, det tog ”bara” mycket längre tid förr.

Vill du få tesen bekräftad. Googla till exempel följande namn.

  1. Tim Paterson - DOS
  2. John Hanke - Pokémon Go
  3. Edgarr Kalns – Siri med mera.
  4. Carl Johan Grandinson – Glue mm.
  5. Peter Neubauer - Neo4j (ex. Panama-Graphs-database) mm.

Det är med andra ord snudd på galenskap om ett stort industriföretag inom exempelvis bilbranschen anställer 400 ingenjörer för att ”komma ikapp Tesla”. Varför det när de skulle kunna låta några hängivna, och högutbildade, entreprenörer i startups pitcha på företagets utmaningar?

Ok. Så less is more, i synnerhet idag med digitaliseringens möjligheter på ett armslängds avstånd. Men hur ser dessa ”digital” möjligheter ut ur ett logistiskt perspektiv?

Machine Learning, logistik och hjälp till behövande

Försvarshögskolan - skylt o fasad

 

För försvaret är begrepp som reservlager och logistik vad räls och växlar är för tågen – grundläggande. Det är det även för en hjälporganisation som FN:s WFO (World Food Program). När läget är akut måste de hitta och vidareutveckla lösningar för att komma till undsättning på olika vis. Mycket logistiska underverk görs redan på det här området idag.

Men hur ser de senaste banbrytande lösningarna ut på logistikområdet och vad kan ”man” lära sig av det? LogTrade sitter inte inne på svaren. Men vi sporrade deltagarna att ställa de angelägna frågorna.

Idag finns exempelvis algoritmer som kan förutse vad konsumenter kommer att beställa – INNAN – de lagt beställningen.

En del startups i vår bransch utvecklar moln- och nätbaserade plattformar och data-drivna tjänster. Så de älskar, precis som LogTrade, transportinformation och machine learning, och de förstår hur man kapitalisera på informationstransaktionerna inom den logistiska industrin. De kan, exempelvis, på olika sätt förse en e-handlare med lösningar som ökar deras förmåga att få ut mer varor snabbare. Det är en superkraft som är intressant även för dem som vill kunna få ut förnödenheter under extrema situationer.

Idag finns exempelvis algoritmer som kan förutse vad konsumenter kommer att beställa – INNAN – de lagt beställningen. Vilket, givetvis, har öppnat upp för leveranstider, hos en del aktörer, som inte liknar något världen skådat tidigare.

Genom att studera vilka kategorier av data dessa algoritmer jobbar med, och hur de gör det, kan det ”förutseende” systemet översättas till den egna verksamheten. Vilka frågor vill vi få snabba svar på när krisen är ett faktum? Kanske något i stil med?

Hur många chokladkakor finns det i hela Sverige ’just nu’, och var finns de?

Var behöver vi leverera ut vatten med de automatiska robotarna först?

Vilka frågor kan du komma på?

När klockan tickar

LogTrade är en, till antalet, liten och öppen aktör inom digital logistik som både följer och pushar optimeringen av leverantörskedjan framåt. Den 19 oktober var vår VD, Fredrik Svedberg, inbjuden av Försvarshögskolan för att inspirera till andra sätt att tänka och agera. Det betyder inte att vi sitter inne på några lösningar. Vi är "bara" en aktör inom en bransch där klockan alltid tickar skarpt – inte bara under extraordinära omständigheter.

Hör gärna av dig om du har några frågor eller funderingar.

Jag vill kontakta LogTrade.

 

 

Läs också:

Logistik och röststyrning

De informationsdrivna e-handlesjättarna och dataraffinering.

Digitaliseringen Inspiration

LÄS OCKSÅ