Bli med pakethub

Av Vibeke Specht, Oct 23, 2019 12:50

Som LogTrade-kund och e-handlare kan du idag få den fysiska butikens alla fördelar utan att äga en "riktig butik".

LogTrade utvecklar konceptet The Point tillsammans med olika fastighetsägare runt om i landet. The Point kan vara en kraftigt uppgraderad version av det klassiska postombudet i din lokala matbutik eller i tobaksaffären runt hörnet, som exempelvis Leveriet i Malmö och Sickla, eller E-way i Burlöv. 

Läs också: Världens bästa paketombud är här

Som e-handel fast bättre

The Point-konceptet kan beskrivas som pakethubbar, där du som vill nå dina slutkunder snabbare erbjuds ett utskjutet lager, vilket är ett slags mini-3PL, men också showrooms.

Är utskjutet lager något för dig?

Har du produkter som ökar i omsättning under vissa tidpunkter eller säsonger? I så fall kan du spara pengar genom att testa ett utskjutet lager på exempelvis Leveriet eller E-way.

Det beror på att du då kan skicka en större delmängd av produkter med hög omsättning "i förväg". 

Vad kostar det?

Du betalar för transporten till det utskjutna lagret, för lådplatsen samt pack och plock. Det blir i de flesta fall en kostnadseffektiv lösning i jämförelse med det du betalar för transport- och förvaring idag.

Dessutom effektiviserar du returhanteringen, då kundens eventuella returer kan säljas på nytt direkt från pakethubben.

Läs också: Sveriges första robot för paketombud

Vill du veta mer? 

Om du vill veta mer om utskjutet lager eller utställningsytor, kontakta Pontus Berg på LogTrade.

pontus.berg@logtrade.se

New Retail

Fakta

The Point i punkform

  1. Är i förlängningen inte låst till en transportör, som till exempel PostNord eller DHL.
  2. Dina kunder kan samla alla sina paket på ett The Point.
  3. Har provrum och ytor för att öppna paket och slänga emballage.
  4. Har personal som bistår med returhantering, inklusive emballagehantering.
  5. Kunden kan bestämma om de vill bära hem sina varor eller om de vill få det hemskickat. 
  6. Har ett så kallat utskjutet lager bakom kulisserna för att frakta dit varor i förväg, inför exempelvis julhandeln, så att dina kunder kan hämta vissa beställningar tio minuter efter att den är lagd.
  7. Showroom där du kan ställa ut ett urval av dina produkter.

 

LÄS OCKSÅ