Vägen till snabbare och säkrare leveranser!

Av Sandra Wasserman, apr 02, 2021 10:41

Transportadministration Digital logistik Case Studies Smarta leveranser Microsoft dynamics

Espresso Gear har sedan start strävat efter att leverera det som lovats och i rätt tid. Övergången till ett vassare system med en starkare integration blev nyckeln till snabbare och säkrare leveranser. 

Behovet av tillförlitliga leveranser har alltid funnits även om förutsättningarna inte alltid varit de bästa. 

”Våra tidigare system var väldigt kraftfulla och bra i sig men kombinationen av de båda orsakade huvudvärk och tröga order- och leveransflöden”, säger Fredrik Gorthon, VD på Espresso Gear. 


Dålig integration ger fler felplock

De gamla systemen talade olika språk vilket orsakade felplock på lagret. Det krävde att hanteringen av tulldokument och utskrifter sköttes manuellt med risk för fel. I det stora hela blev hanteringen av ordrar och leveranser onödigt resurskrävande då affärssystemet och TA-systemet var dåligt synkade. 


Valet av TA-system var en självklarhet

I takt med att företaget växte gick Espresso Gear sakta men säkert över till ett mer behovsanpassat affärssystem, först Microsoft NAV därefter Microsoft Dynamics 365 Business Central. I samband med övergången bestämde de sig även för att byta TA-system.

”Microsofts partner var tydliga med att Logtrade har den absolut starkaste integrationen till deras system så valet av TA-leverantör blev en självklarhet för oss.” - Fredrik Gorthon

espresso-gear-lager


Smidigare plock, aviseringar och tullhantering

Den nya integrationen gav dem känslan av att ha allt i ett system. Nu hade de två vassa system som äntligen talade samma språk och som dessutom stärkte varandra. Det resulterade i smidigare order-, plock- och leveransflöden. Plock sker genom en iPad som scannar artiklar vilket förhindrar felplock. Även skapandet av till exempel tulldokument sker automatiskt baserat på vad som plockas. 

”De nya funktionerna gjorde också att vi kunde ge en bättre service till våra kunder med kundanpassade aviseringar, förvalda transportörer och smidigare returer”, säger Fredrik Gorthon på Espresso Gear. 


Systemet växer i takt med ordrarna

Tack vare uppgraderingen av systemen klarar Espresso Gear att hålla en jämn takt på utleveranssidan. Det tycker de känns betryggande särskilt då de sedan en tid tillbaka även säljer till konsumenter, vilket orsakar ordertoppar. 

”Konsumentförsäljningen ökade trycket av antalet sändningar men våra system klarade det galant, mycket tack vare vårt TA-system som är skalbart och växer i takt med våra ordrar” – Fredrik Gorthon. 


Mindre tryck på kundtjänst 

Med det nya systemet kan Espresso Gear anpassa informationen som skickas ut till kunderna. Tack vare de smarta aviseringarna slipper kundtjänst lägga tid på leveransfrågor då kunderna får automatiska meddelande om leveransstatus och beräknade ankomsttider. 

Även hanteringen av utskrifter blev lättare då följesedlar och alla andra viktiga papper levereras i en och samma bunt, tillsammans med etiketter, fraktsedlar och tulldokument.

”Nästa steg är att optimera vår returhantering ännu mer så vi med ett enda knapptryck kan informera kunden om exakt vilka artiklar som beräknas returneras samt skicka med returetiketter direkt i första aviseringen", berättar VD:n Fredrik Gorthon. 


Möjlighet att sälja på nya sätt

Fredrik Gorthon avslöjar även att Espresso Gear vill börja använda LogTrade konceptet Trade Units så de kan testa nya möjligheter till sälj och samtidigt ha kontroll på hela flödet till konsumenten. Konceptet är nämligen helt sammanbyggt med Microsoft Dynamics 365 Business Central.

“LogTrade utvecklas hela tiden och testar ständigt nya vägar. Även om alla inte passar oss gör det att vi utvecklas som kund”.

Vill du också leverera snabbare, säkrare och obegränsat? 

Missa inte chansen att boka ett gratis webinar och ta reda på vad Logtrades integration till Microsoft Dynamics 365 Business Central kan göra för dig. 

BOKA WEBINAR