Familjeföretaget Hestra har levererat skräddarsydda inredningar för butik och offentlig miljö i 120 år.
När de successivt gick över till en allt mer digitaliserad leveranslogistik kunde de inte bara erbjuda en bättre fraktservice till sina kunder. Så småningom kunde de även spara in på flera heltidstjänster i månaden.
Trots att Hestra Inredningar kör flera fullastade lastbilar med leveranser per dag, är leveranslogistiken nästintill en icke-fråga. Carl-Johan Almborg förklarar att personalen i princip bara behöver trycka på en knapp för att få ut rätt fraktdokument på rätt plats i lagret, och vips går sändningarna iväg med rätt bolag.
Digitalisering i etapper
Så digitaliserad har verksamheten inte alltid varit. Hestra är ett familjeföretag i fjärde generationen. I över 120 år har man varit en eftertraktad leverantör av bland annat skräddarsydda butiksinredningar.
Men digitaliseringen har inte gått från noll till hundra över en natt. Utan snarare växt fram organiskt genom åren. Första fick man ett affärssystem, därefter ett TA-system. Sedan bytte de upp sig till ett modernt affärssystem, i form av Jeeves, med ett skräddarsytt och integrerat lagerhanteringssystem. Efter en tid valde man sedan också att byta ut det gamla TA-systemet mot LogTrade.
– Vi valde LogTrade eftersom de kunde erbjuda en färdig integration till vårt affärssystem. Det var viktigt eftersom det sparade mycket tid och möjliggjorde en smidig koppling och start.
Vi är även mycket nöjda med Jeeves som affärssystem då det kan anpassas helt efter vårt behov av att kunna hantera skräddarsydda kundlösningar.
Värdefulla tidsbesparingar tack vare automatisering
Carl-Johan förklarar att det gamla TA-systemet krävde massa kostsam konsulttid och manuell handpåläggning varje gång det var något som skulle uppgraderas, till exempel när nya speditörer skulle läggas upp.
– Med Logtrade sköts det mesta automatiskt. Dessutom kan vi få kostnadsberäkningar för frakten direkt i affärssystemet, istället för att arbeta fram det manuellt. Bara den funktionen har gjort att vi sparat minst en halvtidstjänst.
– Om vi talar om värdet TA-systemet och vårt skräddarsydda affärssystem ger oss idag, talar vi om mycket större tidsbesparingar.
– Att gå tillbaka till en tillvaro utan TA-system är helt otänkbart, säger Carl-Johan Almborg, logistikchef på Hestra Inredningar.
– Vi har flera olika transportbolag idag. Utan ett riktigt TA-system hade vi varit tvungna att integrera in alla våra transportörer i affärssystemet. Tänk vilket arbete det skulle innebära med tanke på de krav dagens kunder har på hur en leverans ska upplevas.
Träffsäkra leveranser & nöjdare kunder
Hestra kör ut mellan 100-150 sändningar per dag idag. En sändning kan vara allt från en hel lastbil till enstaka mindre paket då företaget säljer hela koncept till butikslokaler, i hela Norden.
– Det är extremt viktigt att våra kunder får sina leveranser exakt i tid. Det är en stor produktionsapparat som inte kan starta om leveranserna från oss är försenade.
Ett TA-system gör det möjligt för oss att serva kunderna med rätt fraktinformation vilket skapar en trygghet och kundservice som är ovärderlig, konstaterar Carl-Johan.
Medvind trots pandemi
Hestra inredningar skapar och levererar inte bara lämpliga butiksinredningar. De levererar ett koncept, och en helhetslösning i syfte att öka kunders försäljning och stärka deras varumärken. Och idag går det bättre än någonsin, pandemin till trots eller kanske på grund av.
– Vi har ett starkt uppsving hos hemmafix- och bygg, säger Carl-Johan.
Framgångsfaktorn? Förändring som ligger i tiden
Carl-Johan Almborg, som själv varit på Hestra i 26 år, (ett blygsamt tidsspann i jämförelse med många kollegor), förklarar att framgången nog beror på att man är ett tryggt företag där beslutsvägarna är korta och den strategiska förmågan långsiktig. Han säger att man får lov att jobba omsorgsfullt med kunder man tror på.
Dessutom finns det ett naturligt driv att alltid gå i takt med tiderna, exempelvis genom att anamma nya digitala möjligheter då det leder till effektiviseringar och ett mervärde för kunderna.
Vill du också ge en bättre kundupplevelse och spara in på resurser?
Anmäl dig till vårt gratis webinarium och ta reda på hur ett smartare leveransflöde fungerar i praktiken.
Webinaret hostas av LogTrades partner JEEVES, och anmälan sker därför på JEEVES hemsida.