Så här minimerar du exempelvis antalet inkommande förfrågningar till lagret. Tre sätt att ge dina kunder, och kunders kunder, bättre service med hjälp av distributionsdata.

Entimmesleveranser, drönare som kommer med pizza. Har e-handelsbranschens globala aktörer fått hybris eller har de bara en hisnande, men vettig, ambitionstakt? Antagligen både och. Oavsett – även den som inte har ändlösa resurser för att höja ribban inom logistik, lagerhantering och transportinformation kan bjuda upp till dans. Krydda bara din lager- och transporthantering med lite datahantering.

DATAHANTERING OCH LEVERANSER

Lagret är hjärtat i företagets verksamhet. Dra nytta av transportinformationen som flödar igenom det. Här är tre sätt att omvandla ettorna och nollorna till tid och pengar.

1. Delad data är dubbel data

Att dela transport- och distributionsinformation är ett bra sätt att bygga förtroende. Det gäller i synnerhet mellan ditt företag och dina återförsäljare och andra stora beställare. Särskilt eftersom de sistnämnda ofta kan ha flera beställningar på väg med olika transportörer. Här är inte enskilda sms-aviseringar ett hållbart alternativ. Och säg den beställare som vill höra av sig till ditt lager i onödan med frågor om leveransens status.

Se därför till att ditt transport-administrativa system, eller system för Delivery management (kärt barn har många namn) ...

  1. … kan hantera och presentera transportinformation i realtid, och att denna dataström kan delas på ett kontrollerat och avgränsat sätt med respektive kund.
  2. … kan dela data på ett sätt som förser kunden med ett "fönster". Kunden ska kunna se alla sina leveranser, antingen genom en webbläsare, på mobilen eller datorn, eller genom att hon får in datan i sitt affärssystem eller motsvarande. Kunden du delar datan med ska alltså inte behöva logga in i ditt system, utan datadelningen ska ge henne en känsla av kontroll och översyn på egna villkor.
  3. … är byggd på en genomtänkt policy och teknik för datasäkerhet.

2. Vad föredrar era kunder? Historisk data

Kan du använda er data för att utläsa mönster i inköp, mottagarorter, val av transporttjänst (transportprodukt), önskad tidpunkt för leverans, med mera?

Och vilka slutsatser kan du i så fall dra av den?

Finns det kostnadsbesparingar eller effektiviserings-vinster för dig och dina kunder att hämta genom att till exempel konsolidera vissa sändningar, erbjuda långsammare och billigare, transportprodukter för andra?

Om du vill se och dra slutsatser av de mönster som denna data visar, bör du se till att ditt system för transportadministration och leveranshantering kan …

• … tillgängliggöra transportdatan i lagerhanteringssystemet eller affärssystemet eller annat system för så kallad Business Intelligence – eller analyssystem för Big Data som Microsoft eller Qlik. Och därför gör det enkelt för dig att agera på informationen.

3. Använd datan för att leverera ut från ”rätt” plats

Centrallagret är företagets tempel, men era kunder och eventuella återförsäljare bor inte alltid i närheten av ert huvudlager. Därför kan det finnas en poäng med att öppna upp för drop-shipment eller utskickning från ”närmsta” butik på tätort om den butiken redan har produkten på lager.

Frågan är:

Var är det mest effektivt för ditt företag att skicka ut respektive beställning ifrån? Och hur kan ni administrera det här på ett effektivt sätt, med så lite handpåläggning som möjligt?

  • Se till att datan om beställningarna och hur de levereras från det transport-administrativa systemet kan jämföras med data inom exempelvis lagerhanteringssystemet, och att lagerhanteringssystemet även omfattar lagerstatus hos era återförsäljare eller egna varumärkesbutiker om ni har det.
  • Den här typen av dataanalys hänger visserligen samman med era långsiktiga ambitioner för sista-milen-service. Men i väntan på att de mest extravaganta silverfatslösningarna ska bli kostnadseffektiva alternativ är detta en nyttig rekognoscering.
  • Om ert transport-administrativa systemet/systemet för Delivery management redan är integrerat i ert lagerhanteringssystem ligger datajämförelsen nära till hands. Detta förutsätter dock att det transportadministrativa systemet har en så kallad Control Tower-funktion för statistik och datahantering. Och att det transport-administrativa systemet kan hantera precis alla transportörer som finns på marknaden, och även erbjuder färdiga funktioner för drop-shipment.

Sammanfattning

1. Dela datan – Dra drastiskt ned på inkommande telefonförfrågningar och administration genom att ge dina kunder full överblick på deras respektive leveranser.

2. Vad föredrar era kunder? – Utnyttja historisk leveransdata eller transportinformation för att till exempel göra bättre transportupphandlingar, baserad på fakta istället för mellan-tumme-och-pekfingret uppskattningar.

3. Tänk utanför lagret – Era butiker är också en lagerresurs. Med hjälp av transportinformationen kan ni nyttja det till er fördel - kostnadseffektivt.

Hur ser datadelning ut i praktiken?

Vill du veta hur datadelning kan användas i praktiken och samtidigt få koll på datasäkerhetsfrågor i anslutning till logistik och transportinformation? Läs hur en av Sveriges äldsta åkeri och numera även 3PL-aktör använder datadelning idag och få samtidigt checklistan:

6 saker att tänka på när du ska börja dela din transportdata.

 

LADDA NER MIN PDF

 

Läs också:

Vad är ett digital paket?

Är 3PL något för mig?