Returhantering: så här gör du det lätt för kunden att göra rätt

Av Vibeke Specht, jan 01, 2018 10:48

Den kund som vet att det är praktiskt och enkelt att returnera en vara som inte skulle leva upp till förväntningarna är mer benägen att återvända som kund.

Detta är sant för kunder inom både B2C och B2B.

Därför är det viktigt att på olika sätt underlätta returhanteringen.

Returhantering med LogTrade betyder bland annat att du kan skicka ut returdokument i paketet ut till kunden. På så vis snabbas returflödet upp samtidigt som sändningen tillbaka till ditt lager blir spårbara för dig.

Returhantering med LogTrade betyder bland annat att du kan skicka ut returdokument i paketet ut till kunden. 

Ett sätt för dig att underlätta returer är genom att generera transportdokument i PDF-format. Med funktionen RETURHANTERING kan du skapa och bifoga returhandlingar i det aviseringsmejl som går iväg till kunden i samband med att sändningen skapas.

Mejl går iväg till den mejladress som angetts på sändningen. Om kunden skulle vilja skicka tillbaka paketet kan hon eller han skriva ut frakthandlingarna och märka paketet så att returen blir både korrekt och spårbar.

Om transportören tillhandahåller en retur-produkt kan LogTrade automatiskt skapa en returetikett varje gång en sändning skapas. På detta sätt kan en godsavsändare lägga med en returetikett i paketet till kunden. 

Funktionen RETURHANTERING fungerar från LogTrades webbgränssnitt och i det affärssystem, lagerhanteringssystem eller i den e-handelsplattform du valt att integrera med LogTrade.

Intresserad av att lära dig mer? Ladda ner e-boken Maximera kund- upplevelsen med välfungerande leveranser – en steg-för-steg-guide.

Du kan också se filmen Så här sparar du tid med PDF-returer