Logtrade Blog

Houzz bygger tillit – tillit ger pengar

Skriven av Vibeke Specht | 2018-06-17 06:00

Så här skapar disruptiva marknadsplatser som Houzz tillit. Och därför generera tillit intäkter.

Egentligen är det inte så konstigt att det går bra för Houzz. De förmedlar inte en vara eller tjänst old school internet-style. Istället viker de ut och in på sig själva för att användarna ska få inspiration, beslutshjälp och en god relation med varandra.

De är lite som den där säljaren som hänvisar dig till konkurrenten på andra sidan gatan om de själva inte kan bistå. Det viktiga är inte att de tjänar pengar på dig, utan att du får det du verkligen vill ha.

Läs också: Vad är Houzz och Houzz Marketplace – egentligen?

Inredningscommunityn som blev marknadsplats

Houzz har ”helt enkelt” skapat en plattform som kretsar kring användarens behov. I Houzz fall: människor som vill renovera eller göra om i sitt hem. För att vara ett trovärdigt community måste de bygga tillit – kontinuerligt.

Houzz, men också Airbnb, Lyft och andra likvärdiga community-baserade marknadsplatser visar att tillit inte är något flummigt subjektivt nonsens. För att bygga det måste du vara taktiskt smart och strategiskt klok.

 

Houzzs recept för tillit

 

1. Lyssnar in och odlar ett engagerat community – inom ett avgränsat område

Houzz är en plattform inom hus- och heminredningssfären. Idén startade när grundarna själva stod inför en hemrenoveringsutmaning och kände sig nödgade att gå igenom högar med inredningsmagasin samt googla- och pinteresta runt på ”internet” som joltcola gamers på lan-party. Det saknades en behändig och omfångsrik plattform som kunde guida, hjälpa och inspirera med lite "feng Shui", så att säga.

När plattformen började växa till något större än vad grundarna hade planerat valde man att hålla huvudet kallt och vårda sitt community. Det var viktigare att lyssna och ta in feedback från användarna än att skynda fram en kapitalisering.

Läs också: "Houzz är intressantare än Amazon", säger en av Sveriges största e-handlare

 

2. Integritet – avviker aldrig från sin nisch

Att ta in annonser från aktörer utanför hus- och hem-området har varit och är strängt uteslutet. Alla aspekter av plattformen (eller hemsidan) är relevanta för deras domän. En av de första som fick lov att annonsera på plattformen var IKEA.

Genom att inte avvika en tum från sin nisch visar man hur integritet bör se ut i en trovärdig visuell marknadsplats som riktar sig till bostadsägare – och – företag relevanta för bostadsägare med renoveringsambitioner.

 

3. Skapar sinnessjukt bra content

Och med bra menar vi i klass med den här videon där du får se hur en snubbe byggt om hela sitt hem för katterna ska vara en lika ”integrerad” del av inredningen som de är i bostadsägarens hjärta.

 

 

Filmen om kattälskaren är exceptionell. Inte minst för att den väcker känslor. Men all content av redaktionellt slag är fager ammunition för den renoveringssugne köparen. Det vill säga allt content på Houzz finns till för att på olika visuella sätt inspirera och underlätta i användarens beslutsprocess.

När möjligheterna tycks oändliga, som när du ska renovera badrummet eller hela huset, blir denna hjälpsamma beslutsunderlättare oumbärlig.

 

4. Löjligt lättanvänt betygssystem

Hur bra var trädgårdsarkitekten? Levererade kakeltillverkaren vad den skulle?

Inspirerande innehåll av redaktionell karaktär i all ära, men utan ett system för betygssättning där både köparen och säljaren kan återkoppla förlorar en communitybaserad plattform nästan hela sin poäng. Åtminstone den del där du kan köpa och sälja dina produkter och tjänster: Houzz Marketplace.

Ett bra betygssystem styrs av algoritmer som sedan ser till att de dåliga tjänsterna eller produkterna elimineras eller trycks ned, göms undan eller avlägsnas – så att lägsta-standarden blir hög.

 

5. Leveranserna kommer i tid

När man som Houzz också erbjuder en marknadsplats där e-handlare inom nischen kan erbjuda sina produkter (och tjänster) är det megaaviktigt att köpet levereras som utlovats och systemet för returer fungerar lika smidigt.

Därför har Houzz en rad kriterier som säljaren måste uppfylla för att få höga betyg och därmed hög trovärdighet. Två av kriterierna är bra ledtid (exklusive leveranstiden) och uppdaterad lagerinformation.

Bra ledtider betyder att säljaren måste veta exakt hur lång tid det tar för dem att få den beställda varan redo för utlastning. Det viktiga är att säljaren vet vad den kan lova. Men också att ledtiden är inte är orimligt lång.

Sak samma för ständigt uppdaterad lagernivåer. Vad är mer förödande för tilliten än ett paket som kommer för sent? Ett paket som inte kan komma alls eftersom, "ojsan", det fanns inte på lagret.

Läs också: Houzz och logistiken - så fungerar det

 

Houzz och pengarna

Houzz är idag en plattform med över 40 miljoner användare per månad. 1 600 000 professionella använder plattformen för lokal exponering och interaktion med köpsugna hemägare. Totalt finns det runt 20 000 säljare och 10 miljoner olika produkter som medlemmarna kan klicka ned i kundkorgen direkt från ett inspirerande foto. Antalet foton på sajten uppgår till 16 miljoner. Det betyder 16 miljoner bilder taggade med produktnamn, vilket gör det möjligt för dig att köpa något du ser på ett foto.

Houzz tjänar bland annat pengar genom en 15-procentig provisionsavgift på säljarnas transaktioner. De tar också ut en prenumerationsavgift från de säljare som vill ha det exklusivare medlemskapet Houzz Pro+.

Företaget är idag värderat till 4 miljarder amerikanska dollar ($4 billion) och räknas till en av världens femtio mest "disruptive" företag.

 

Är Houzz något för dig?

Houzz finns i Sverige och Skandinavien idag. Men Houzz Marketplace är ännu inte på plats här. För den e-handlare som hör till nischen är det ett gyllene tillfälle att läsa på i lugn och ro. Är det dags att skaffa sig en strategi för Houzz? 

--- --- ---

Oavsett vilken marknadsplats eller plattform du önskar ha en närvaro på är en god leveransstrategi a och o. Ladda ner vår steg-för-steg-guide. Boken är för dig som vill maximera dina kunders positiva upplevelse av att handla i din online-butik.

 

 

Läs också: Kan jag integrera min e-handelsplattform med Houzz?