Amazon har länge varit en snackis inom e-handeln. En undersökning från 2022 (E-barometern 2022) visar att Amazon för första gången toppar listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.
Bland annat på grund av deras stora satsningar på snabba, trygga och bekväma leveranser. Med Amazon Prime erbjuds kunder gratis leverans – samma dag.
Hur kan vi dra lärdom av Amazons framgångar? Och vad kan du göra för att erbjuda bättre leveransupplevelser till dina kunder, redan idag?
Erbjud leveranser med fler transportörer
Om du levererar olika typer av varor, och till olika geografiska områden är det en fördel om kunden kan välja mellan flera olika transportörer. Det ger kunden valfriheten att välja den transportör som erbjuder rätt pris och rätt service – vid varje köp. Bredda därför ditt utbud av transportörer så gott du kan så du kan uppfylla kundernas varierade behov.
Dina kunder förväntar sig att få veta leveransstatus på sin beställning. Men ännu viktigare, de förtjänar att veta varför deras order eventuellt blir försenad, och när beräknad leveranstid är. Med en integrerad orderspårning i den egna webbshoppen kan kunden se både order- och leveransinformation på ett och samma ställe, och när det passar dem.
Brist på insyn och kontroll i hela order- och leveransflödet orsakar flera utmaningar för både säljare och kunder.
Här är några exempel:
Kundens utmaningar:
Brist på val och preferenser
Osäkerhet och oro kring leveransen
Tidskrävande och komplicerat att hitta information
Splittrad köpupplevelse
Problem med att spåra sina leveranser
Uteblivet ägandeskap vid problem och förseningar
Säljarens utmaningar:
Att möta kundernas förväntningar är kostsamt och ineffektivt
Saknar insyn i leveranshändelser och kontroll av kundupplevelsen efter köp
Förlorade möjligheter till sälj på grund av leveransfel och onödiga returer
Negativa recensioner på grund av misslyckade leveranser
Onödigt många och dyra returer
Överbelastad kundtjänst pga WISMO*-ärenden
*WISMO = Where is my order. Frågor från kund om orderns leveransstatus.
Med superverktyget DXM får du insyn i hela order- och leveransflödet från varukorg till dörr. Följ dina sändningar i realtid och jämför antalet returer mellan olika perioder, snitt leveranstid per transportör och sändningstoppar för olika transportörer och länder.
Sedan Arc E-Commerce kompletterade sin TA-tjänst med DXM har de uppnått fantastiska resultat. Här är några exempel:
Vill du också få färre returer, minskade hanteringsavgifter och framför allt – nöjdare kunder?
Den 21 mars klockan 11.00 bjuder vi in till ett gratis live-webinar där Arc E-commerce visar hur de använder sig av DXM produkten för att skapa bättre leveransupplevelser till sina kunder.
Boka din plats på webinariet redan nu! Först till kvarn och begränsat antal platser.