Den heter Code Commerce, annordnas av techsajternas bibel - Recode – och är konferensernas konferens om teknologi och detaljhandel. LogTrade was here.
I takt med att butiksdöden accelererar investerar den traditionella detaljhandeln i så kallade digital-native-varumärken. Men resan går inte bara åt ett håll. E-handelsföretag öppnar till exempel upp egna fysiska butiker. Nytt lär sig från gammalt och gammlat från nytt. Och allting händer nu nu nu.
Temat för årets Code Commerce var således The tipping point of retail is here. Och anybody who’s anybody inom området var bjudna. Som Alibaba, Amazon, Nike, Facebook, och Pintreset.
Från vårt lilla hörn i världen fanns Volvo Group, Ericsson och Lego. Och så LogTrade, vilket känns stort eftersom inbjudningarna var lika begränsade som åtråvärda.
Under den första dagen, onsdagen den 13 september, hölls konferensen på södra Manhattan i det hippa så kallade Meat Packing District. Området förvandlas just nu till Manhattans IT-centrum. Här har exempelvis giganterna Google och IBM etablerat sig.
Under den andra dagen fick vi besöka Amazons distributionslager på Manhattan. Dessutom fick vi en exklusive visning av Nikes konceptbutik i SoHo.
Dagen avslutades med flera intressanta samtal. Vi fick bland annat lyssna på Ubers Chief Brand Officer Bozoma Saint John. Det är hon till vänster i bilden. Här i samtal med Johana Bhuiyan, Senior Editor på Transportation, och Kara Swisher, Executive Editor på Recode.
Snart kommer ni kunna ladda ner en längre krönika här. Och för den som är lite extra nyfiken har vår VD, Fredrik Svedberg, cyklat runt på Manhattan och spelat in sju kortfilmer där han ger sina reflektioner på konferensen och New York. Sajna upp dig på bloggen så missar du inte inte de övriga.