Logistik – det nya svarta när paketen digitaliseras

Av Vibeke Specht, nov 01, 2017 05:37

Inspiration

Idag kan miljontals amerikaner beställa hem varor utan att öppna en datorskärm eller ta upp mobilen ur fickan. Hur är det möjligt och vad är egentligen ett digitalt paket?

Hur svårt kan det vara? Varje gång du, eller dina kunder, svurit över en försenad leverans, eller en sämre retur, har man indirekt klagat på dålig transportadministration. Det vill säga avsaknaden av en fungerande digital transportadministration.

Förbluffad, fast på ett positivt sätt, blir du sannolikt också vid motsatt situation – när leveransservicen verkar utomjordiskt bra.

 

... för tre dagar sedan lanserade de Amazon Key, där du som prime-kund kan få paketen leverade in i ditt hem när du inte är hemma.

 

En av aktörerna som pressar den logistiska evolutionen framåt är den amerikanska e-handelsjätten Amazon. I somras lanserade de  Amazon Instant Pickup, som gör det möjligt för deras prime-kunder att hämta en beställning på utvalt utlämningsställe 30 minuter efter att den är lagd. Och för några dagar sedan sedan lanserade de Amazon Key, där du som prime-kund kan få paketen levererade in i ditt hem när du inte är hemma.

Och då har vi inte nämnt systemet för drönar-leveranser. När de juridiska hindren är ur vägen kommer de flygande paketen att revolutionera stora delar av last-mile-distributionen, för att uttrycka det blygsamt.

 

Få svenska företag och e-handlare har Amazons logistiska muskler. Det betyder inte att de bör sänka sina förväntningar eller förhoppningar. Tvärtom.

 

Dessutom har miljontals amerikanare skaffat Amazon Echo med AI-hjärnan Alexa. Med den kan du, bland annat, beställa hem dagligvaror som tagit slut ”bara” genom att säga det ”rakt ut i luften”.

 

 

Läs också: Fungerar LogTrade med Alexa?

 

TA är spindeln i transportnätet

Amazon har ett eget system för transportadministration. Samtidigt strävar de efter en tillvaro där de är sin egen transportör, för att eliminera behovet av externa aktörer som UPS och FedEx.

Få svenska företag och e-handlare har Amazons logistiska muskler. Det betyder inte att de bör sänka sina förväntningar eller förhoppningar. Tvärtom. Är lager- och leveranshantering viktiga poster i verksamheten är det klokt att granska spindeln i det digitala informationsnätet för transporter, dvs TA-systemet och satsa på ett system som i förlängningen kan ge dig samma möjligheter till goda leveranser.

Vad kan man då som svenskt företag med lagerhållning dra för lärdomar av Amazon?

 

När paketen blir ettor och nollor

 

När paketen digitaliseras

 

Ett paket färdas över hav och land. Hur väl den resan slutar hänger bland annat på hur friktionsfritt informationen om försändelsen färdas i den elektroniska dimensionen.

Det Amazon har hajat är att nyckeln till framgång finns i varje enskilt paket, inte i de stora containrarna och pallarna. Informationen om det enskilda paketet, som vart det ska, när det ska vara framme, etc, är för TA-systemet vad elektriciteten är för en TESLA-motor. Det vill säga kraften som tar paketet framåt på ett så snabbt och hållbart sätt som möjligt.

 

När TA-systemet börjar jobba åt dig

Men nu pratar vi inte bara om ett paket, eller ens alla dina leveranser - utan också om summan av alla dina leveranser och "alla andra" paket.

En snillrik mjukvara för transportadministration handlar nämligen inte bara om att ”slippa gå till affären”. Poängen med den exceptionella leverans-servicen är, bland annat, att den leder till att alla paket tillsammans blir större än delarna. För när alla paket får sin data ”uppkopplad” till molnet i ett smart TA-system blir samordningseffekterna och resurseffektiviseringen i transporterna enorma.

I förlängningen.

Så att den optimal leveransservice kan gå hand i hand med en ekonomiskt och miljömässigt effektivare framtid. Så världen kan säga ”Hej då" till alla halvfyllda containrar och lastbilar.

TA och digitaliseringen

Varken transportören eller avsändaren tjänar på att försändelserna inte går i mål med önskvärd precision. Ändå är det lätt att det blir fel. Och i grunden beror det på informationsmissar eller för att uttrycka det på ren ”informationstekniska”: fel i datan och informationsöverföringen.

 

IMG_1991

 

För att förstå kraften i, och värdet av, den digitala transportadministration som en TA-leverantör erbjuder bör man därför granska vad som finns under dess motorhuv.

På LogTrade menar vi att TA-systemet ska hjälpa användaren att få ut det bästa av dagens transport- och leveranssystem på ett felfritt sätt och SAMTIDIGT vara byggt för att hantera betydligt svårare transportflöden och mottagarkrav än vad som varit och är brukligt idag – eftersom det logistiska systemet genom hela leverantörskedjan idag står inför en digital revolution som ingen har råd att missa. Digitaliseringen är helt enkelt det nya svarta – även inom transport- och logistik. Och det är insikter och möjligheter som Amazon inte har monopol på.

Vill du veta mer om hur du kan göra för att ligga steget före och samtidigt få ut så mycket som möjligt av din transportdata? Hör av dig till oss.

 

Jag vill kontakta Logtrade.