Konceptet inbound logistics rör flödet av inkommande leveranser, det vill säga dina egna beställningar in till företaget.
För att göra hanteringen av inbound logistics smidig finns funktionen INBOUND i LogTrades transportadministrationssystem. INBOUND påminner om funktionen DIREKTLEVERANS med den skillnaden att mottagarens av godset är du och ditt företags lager.
Med INBOUND skapar du sändningen men låter leverantören komplettera den. Syftet är att du ska få kontroll på vilken transportör och transportprodukt som används samt godsets resa och ankomsttid.
INBOUND ger dig kontroll på transportkostnaderna och gör det möjligt att planera godsmottagning och lossning.
INBOUND ger dig kontroll på transportkostnaderna och gör det möjligt att planera godsmottagning och lossning. INBOUND ger dig indirekt bättre arbetsplanering eftersom du får koll på varornas ankomsttid. Så här fungerar det.
- Du skapar en inköpsorder. Ordern överförs till LogTrade i form av en sändning.
- Sändningen kan innehålla all transportdata från början eller vara i behov av komplettering.
- När sändningen skapats går ett mejl iväg till leverantören. I mejlen finns en länk till LogTrades webbgränssnitt där din leverantör kompletterar med transportdata.
- Från LogTrades webbgränssnitt skriver leverantören ut fraktdokument. Samtidigt skickar systemet ut transportinformation till transportören.
- Om leverantören har en egen LogTrade- licens kan leverantören automatisera administrationen av leveranser till dig genom sitt eget affärssystem, lagerhanteringssystem eller i sin e-handelsplattform.