- Jag hoppas vi kan gifta oss med Houzz.
Magnus Pettersson, VD på Royal Design och Rum21, berättar om ett möte han hoppas ska leda till ett livskraftigt partnerskap.
– För oss är Amazon idag varken ett hot eller en möjlighet. Houzz, däremot, skulle om två år kunna vara en av våra viktigaste säljkanaler, säger Magnus Pettersson.
Läs också: Vad är Houzz och Houzz Marketplace?
Samtidigt är han inte säker på om världens största community för hemrenovering och design är något för Royal Design specifikt.
– Det är på Rum21.se som vi har möbler, inredningsdetaljer och den typen av produkter. Royal Design-konceptet med glas, porslin och det dukade bordet är en annan femma. Men jag kan ha fel. Får se om min uppfattning ändras när jag träffar Houzz i London.
Läs också: Idag är lagret hjärtat i e-handeln
Han går igång på att Houzz är en vänlig plattform som vill hjälpa användaren att hitta det hon eller han söker, inspirera och förenkla i den flerdimensionellt komplicerade process som en bostadsrenovering är.
- Det är också viktigt att den hjälper oss att sköta våra leveranslöften och ”eftermarknaden”.
- Jag ser Houzz som min potentiella försäljare, informatör eller representant på marknaden. Tänk Råd & Rön, eller Kundombudsmannen. Det är den snälla kompisen som inte styr kunden utan hjälper, guidar och lyssnar in.
Lyssna på: E-handelstrender – Houzz förändrar e-handeln i grunden
För att hans verksamhet ska se ett samarbete med Houzz som ett lyckat partnerskap måste det efter en uppstartsperiod på ett år genera minst en miljon kronor i månaden. Magnus Petterson förklarar att det motsvarar vad en liten Royal Design butik omsätter.
- Det är också viktigt att marknadsplatsen hjälper oss att sköta våra leveranslöften och ”eftermarknaden”. Att den lever upp till den positiva tonalitet av hjälpsamhet och trovärdighet som vi vill associeras med – hela vägen. Därför blir det viktigt för mig att höra hur Houzz i Skandinavien ser på sig själv. Vad är deras existensberättigande? Passar de med oss?
Läs också: Så här skapar en framgångsrik marknadsplats som Houzz tillit
- Om det känns rätt, hoppas jag att vi kan gå in med hull och hår. Det ska vara en relation som känns snudd på ett äktenskap. Annars får det vara.
Magnus Pettersson är relativt nytillträdd som VD på Royal Design och Rum21. Rollen som VD gör honom ansvarig för ”allting”. Operationellt fokuserar han på försäljning i alla kanaler, fysiska såväl som digitala.
– Därför hamnar även området marknadsplatser under mig. Förutom Houzz.com/.se tittar jag också på JD.com som är den näst största marknadsplatsen i Kina. Potentialen är enorm!
Läs också: Houzz och logistiken - så här ställer marknadsplatsen krav på dina leveranser
-------
Oavsett om du vill sälja genom Houzz, annan likvärdig marknadsplattform, och/eller från din e-handelsportal är det bra att ha en genomtänkt leveransstrategi på plats. Ladda ner e-boken för e-handlaren Maximera kundupplevelsen med välfungerande leveranser - GRATIS – och få en steg-för-steg guide för att optimera din leveransservice.