E-handel fraktlösningar – 5 must-haves

Av Vibeke Specht, Oct 21, 2020 04:40

 

Växtvärk kan sätta stopp för din tillväxtresa som e-handlare. Med en smart logistik- och frakthantering kan du undvika missnöjda kunder när beställningarna skjuter i höjden.

En e-handel utan en bra fraktlösning kan få förödande konsekvenser för ditt varumärke och din kundservice. Saknar du ett automatiserat system för logistik- och frakthantering kan det bli knivigt att hantera de mest grundläggande sakerna – att få iväg rätt frakt med mest lämpligt transportbolag, och med rätt transportetikett till exempel – och särskilt under säsongstoppar som Black Friday och julhandeln.

Lösningen stavas automatisering av din fraktlogistik. Men vad betyder det egentligen?

E-HANDEL FRAKTLÖSNING – AUTOMATISERAD 

  1. Att du har ett skalbart system för leveranshantering, vilket också kallas transportbokningssystem, leveranshanteringssystem eller system för transportadministration. Det sista förkortas TA-system.
  2. Att leverans- och frakthanteringssystemet är inbyggt, och integrerat, i ditt affärssystem.
  3. 1+2 betyder att fraktbokningarna, utleveranserna kan sköta sig själv, jobba i bakgrunden, och hela tiden ha koll på vad som sker i ditt order- och affärssystem (ERP-system). Med nummer 1 integrerat på rätt sätt, får du en fraktlösning som gör att din e-handel håller hela vägen, oavsett om du har en order per dag eller en miljon ordrar per dag.

Okej, så en fraktlösning som ser till att utleveranserna rullar på av bara farten är toppen i sig själv. Det betyder att dina kunder får paketen i tid, och med spårbarhet. Men vad innebär bra fraktlösning för din e-handel i lite mer detalj?

FEM SAKER ATT VINNA MED AUTOMATISERAT SYSTEM FÖR FRAKT- OCH TRANSPORTLOGISTIK 

  1. Systemet vet själv vilka slags paket som ska åka iväg med vilket transportbolag. Ingen på ditt företag behöver manuellt styra sändningarna genom att logga in i något externt frakthanteringssystem. Du kan således sluta avtal med hur många transportbolag du önskar, och sedan ställa in så att systemet vet vilka som ska användas när, efter exempelvis pris och kapacitet i olika geografiska områden. Resultatet? Nöjda kunder oavsett var i landet eller världen de bor.
  2. Ingen behöver göra något. Från det att ordern kommer in till att etiketten skrivs ut och paketet lastas på lastbilen behövs i regel ingen handpåläggning. Det här är kärnan i vad automatisering gör för att spara dig tid och pengar.
  3. Kunderna ringer inte ner dig med frågor om "var är paketet", eftersom de per automatik får sms-aviseringar och/eller spårningslänk via mejl inramat i ditt företags färger, och med ditt varumärke som avsändare. Och skulle de ändå ha en fråga, så kan vem som helst på ditt företag svara på det – inte bara den som sitter med logistiken – all information finns inne i affärssystemet. Det spelar stor roll för hur dina kunder upplever ditt företag. Folk som upplever att de får dålig service är mer benägna att klaga på online-forum.
  4. Lagret kan vara vart som helst. Du kan skriva ut fraktetiketter på andra sidan jorden. Ditt affärssystem och fraktsystem jobbar i realtid från molnet, vilket gör att företaget och de anställda inte måste vara i, eller i närheten av, lagret. Detta öppnar också upp för drop-shipment-lösningar. Det sistnämnda betyder att din leverantör eller producent kan skicka dina varor direkt från dem till slutkunden, samtidigt som kunden upplever att varorna kommer från dig.
  5. Du får veta om fraktpriset som fakturerats från dina transportörer inte stämmer överens med vad som avtalats, och kan be dem rätta till det omgående. Det kan visa sig bli en större kostnadsbesparing än förväntat. 

FÅ DINA E-KUNDER ATT LE

Vill du veta mer om smart leveranslogistik och goda fraktlösningar? Ladda ner vår gratis e-bok för e-handlare. Den hjälper dig att ta kundnöjdheten till nästa nivå och visar hur du kan konvertera fler i checkouten.

JAG VILL HA E-BOKEN NU

E-handel och logistik

LÄS OCKSÅ