Deras produkter når slutkunden själv

Av Vibeke Specht, jun 15, 2020 05:40

New retail

Stadium, Earth Bite, och The Good Idea Drink låter sina produkter sälja sig själva på okonventionella platser.

Att nå slutkonsumenten direkt, utan mellanhänder. Går det? Sälja på platser som inte vanligtvis är en handelsplats? Vilken plats då?

Ja, med LogTrade kan produkter nå sina målgrupper där målgrupperna helst är, kanske gymmet, i ett badhus eller idrottsklubb.

Men vilken plats skulle Earth Bite, The Good Idea Drink och Stadium testa först?

HOTELLET SOM SÅG EN MÖJLIGHET

Hotell finns ofta på öppna centrala platser, där folk lätt kan springa in och förbi, kanske ta en kaffe i lobbyn. Samtidigt har pandemin slagit hårt mot hotellbranschen. Att öppna upp ytor för andra slags smittskyddssäkra aktiviter, som självsäljande handelsytor, fick gehör hos bland annat Elite Hotel.

Idag kan den som har vägarna förbi till exempel Elite Ideon i Lund, eller Elite Plaza i Malmö testa konceptet. Allt du som köpare behöver är appen Focalpay. Med den scannar du QR-koden med mobilen, betalar med Swish och får ett kvitto.

KONCEPTET ÄR SKALBART

Elite Plaza Malmö

Men produkterna kan inte bara sälja sig själva. Tack vare LogTrade som integrationsnav i det tekniska ekosystem, kan, i förlängningen, varje såld produkt bokföra sig som såld, uppdatera lagersaldot och, om det är en av de sista artiklarna, signalera att det är dags att skicka ut en ny leverans av varor till platsen.