Fungerande bygglogistik har alltid varit a och o för dig som är byggmaterialleverantör. Men idag ökar kraven på effektivare leveranser kraftigt. Att möta kundernas krav på bättre service och samtidigt skapa effektivare bygglogistiska flöden behöver, däremot, inte vara så svårt.
LogTrade har under flera årtionden hjälpt företag inom byggbranschen. Från stora och välkända byggmaterialleverantörer som Svenska Fönster, Daloc, Skånska Byggvaror, Bauhaus och K-rauta, till många små och medelstora aktörer.
I den här artikeln får du veta hur vi hjälper dessa byggleverantörer idag, så att de skapar effektiva bygglogistiska flöden och samtidigt kan höja servicegraden ut mot sina kunder.
Tidigare satt logistikprocessen i huvudet på en eller flera enskilda individer här på vårt företag.
- Så här brukar logistikchefer uttrycka sig efter att LogTrade införts.
I mötet med potentiella kunder i byggbranschen ser vi ofta exempel på olika ineffektiva logistikprocesser. Tre vanliga förekommande situationer är:
1. Transporter bokas manuellt, över telefon och e-post. Processen är tidskrävande och risken för fel och missuppfattningar blir hög.
2. Transporter bokas i flera olika system genom varje enskild transportföretags egen portal. Det betyder att företaget håller reda på flera inlogg. Att administrera flera system är tidskrävande och risken för fel är stor.
3. Fel transportinformation. Någon lämnar av misstag fel information till sin transportör. Resultatet blir mer manuellt arbete, förseningar och ibland extraavgifter från transportören.
Läs också: Skjut inte budbäraren – En transportör berättar
Med hjälp av LogTrade kan byggmaterialleverantören angripa de tre nämnda problemen på en gång. Vi börjar med att aktivera och integrera LogTrade med exempelvis byggleverantörens affärssystem. Det betyder att systemet för transporthantering, det vill säga transportadministrationen, kan börja jobba i takt med kundens lager- och ordersystem - på en gång.
När LogTrade är integrerat med affärssystemet reduceras antalet manuella arbetsmoment radikalt. Det betyder att byggmaterialleverantören nu enbart behöver en process för transporthantering - oavsett hur många olika transportörer eller leveransformer som finns att tillgå. Och de tre ovannämnda problemen går upp i rök.
Kunderna slutade maila och ringa oss på lagret efter att vi införde LogTrade.
- Vanlig kommentar från lagerchefer efter att LogTrade införts.
Byggmaterialleverantören ställer in sitt system efter vilka variabler som olika transporttjänster ska prioritera, sedan sköter LogTrade resten.
Bland annat uppstår följande fördelar:
Lågt räknat tar en manuell transportbokning tre minuter längre tid än om den görs automatiskt via en integration mellan LogTrade och affärssystemet. Om en byggleverantör har 10000 transportbokningar per år minskar den nedlagda arbetstiden med cirka 500 timmar.
Och då har vi inte nämnt besparingarna som uppstår till följd av att färre fel går igenom. Det minskar inte bara risken för förseningar och produktionsavbrott utan hindrar onödiga straffavgifter från transportörerna.
Vill du veta mer? Sajna upp dig på vårt webbinarium:
Hur skapar du som byggmaterialleverantör en effektivare orderprocess, bygglogistik – och bättre kundservice?
Anmäl dig till webbinariet den 16 november eller den 21november genom att klicka på en av länkarna här nedan. Hoppas vi ses och hörs.
Läs gärna också: Skånska byggvaror och LogTrade