"Houzz är intressantare än Amazon"

Av Vibeke Specht, jun 18, 2018 08:00

- Jag hoppas vi kan gifta oss med Houzz.

Magnus Pettersson, VD på Royal Design och Rum21, berättar om ett möte han hoppas ska leda till ett livskraftigt partnerskap.

– För oss är Amazon idag varken ett hot eller en möjlighet. Houzz, däremot, skulle om två år kunna vara en av våra viktigaste säljkanaler, säger Magnus Pettersson.

 

Läs också: Vad är Houzz och Houzz Marketplace?

 

Samtidigt är han inte säker på om världens största community för hemrenovering och design är något för Royal Design specifikt.

– Det är på Rum21.se som vi har möbler, inredningsdetaljer och den typen av produkter. Royal Design-konceptet med glas, porslin och det dukade bordet är en annan femma. Men jag kan ha fel. Får se om min uppfattning ändras när jag träffar Houzz i London.

 

Läs också: Idag är lagret hjärtat i e-handeln

 

Magnus Pettersson är hoppfull inför mötet.

Han går igång på att Houzz är en vänlig plattform som vill hjälpa användaren att hitta det hon eller han söker, inspirera och förenkla i den flerdimensionellt komplicerade process som en bostadsrenovering är.

 

- Det är också viktigt att den hjälper oss att sköta våra leveranslöften och ”eftermarknaden”.

- Jag ser Houzz som min potentiella försäljare, informatör eller representant på marknaden. Tänk Råd & Rön, eller Kundombudsmannen. Det är den snälla kompisen som inte styr kunden utan hjälper, guidar och lyssnar in.

 

Lyssna på: E-handelstrender – Houzz förändrar e-handeln i grunden

 

Minst 12 miljoner kronor per år

För att hans verksamhet ska se ett samarbete med Houzz som ett lyckat partnerskap måste det efter en uppstartsperiod på ett år genera minst en miljon kronor i månaden. Magnus Petterson förklarar att det motsvarar vad en liten Royal Design butik omsätter.

- Det är också viktigt att marknadsplatsen hjälper oss att sköta våra leveranslöften och ”eftermarknaden”. Att den lever upp till den positiva tonalitet av hjälpsamhet och trovärdighet som vi vill associeras med – hela vägen. Därför blir det viktigt för mig att höra hur Houzz i Skandinavien ser på sig själv. Vad är deras existensberättigande? Passar de med oss?

 

Läs också: Så här skapar en framgångsrik marknadsplats som Houzz tillit

 

- Om det känns rätt, hoppas jag att vi kan gå in med hull och hår. Det ska vara en relation som känns snudd på ett äktenskap. Annars får det vara.

 

Andra marknadsplatser

Magnus Pettersson är relativt nytillträdd som VD på Royal Design och Rum21. Rollen som VD gör honom ansvarig för ”allting”. Operationellt fokuserar han på försäljning i alla kanaler, fysiska såväl som digitala.

– Därför hamnar även området marknadsplatser under mig. Förutom Houzz.com/.se tittar jag också på JD.com som är den näst största marknadsplatsen i Kina. Potentialen är enorm!

 

MAGNUS PETTERSSON OM

  • Amazon: "En aggressiv prispressare. Våra leverantörer skulle troligen frånta oss rätten att sälja deras produkter om vi gick in på Amazon. Sedan hanterar de ännu inte möbler och lastpallar."
  • Houzz: "Den snälla kompisen. Bryr sig på riktigt."
  • Houzz Marketplace: "Möjligheten att som e-handlare sälja direkt från plattformen, och inte bara finnas där. Finns inte på Houzz i Sverige (Houzz.se) än men är på gång. Det vet jag."
  • E-handel: "Den fysiska butiken har mervärden. Kan du som e-handlare göra något av denna insikt? Ett sätt är att erbjuda hemleverans av tygprover. Det är något vi går back på i steg 1, men det skapar i gengäld lojalitet."

 

Läs också: Houzz och logistiken - så här ställer marknadsplatsen krav på dina leveranser 

-------

Oavsett om du vill sälja genom Houzz, annan likvärdig marknadsplattform, och/eller från din e-handelsportal är det bra att ha en genomtänkt leveransstrategi på plats. Ladda ner e-boken för e-handlaren Maximera kundupplevelsen med välfungerande leveranser - GRATIS – och få en steg-för-steg guide för att optimera din leveransservice. 

 

Ladda ner min bok nu