Få ut mer av nästa års Black Friday med logistik för e-handelsplattform

Av Vibeke Specht, nov 30, 2017 01:33

E-handel och logistik

Måste man tumma på leveransservicen under Black Friday? Nej. Så här får du som e-handlare ut (ännu) mer av köpfesten nästa år.

E-handeln slog alla försäljningsrekord under årets Black Friday. Och fraktbolagen har just nu några utomjordiskt intensiva arbetsdagar för att få ut alla beställningar. Förseningar är att räkna med. Det är förståeligt. Trots att alla lastbilar rullar och all extrapersonal är inkallad är det svårt för fraktbolagen att hinna leverera i tid.

Men vad kan du som e-handlare göra för att ge dina kunder en stark köp- och leveransupplevelse trots detta? Är det ens möjligt?

Självklart. Så här.

Se till att dina e-handelskunder …

  1. … får kontroll över paketen de beställt.
  2. … inte behöver ringa upp dig för att fråga var paketen är.
  3. … själva kan välja vilken fraktoperatör som ska leverera beställningen.
  4. … själva kan välja hur paketen ska levereras och vart.
  5. … kan se leveransalternativen baserat på var de befinner sig.
  6. … kan se prisskillnad baserat på leverans-alternativ.
  7. … enkelt kan returnera varan om de behöver det.

Och se till att den förhöjda servicen erbjuds automatiskt genom din egen e-handelsbutik eller e-handelsplattform.

Ett annat logistiksystem för din e-handel

Logistik för e-handel och transportadministration, eller fraktadministration, låter ungefär lika roligt som moms och bokföring. Ingen älskar det, men alla som driver e-handel måste förhålla sig till det. Därför kan den mentala tröskeln för att genomföra förbättringar inom det här området vara hög, men väl värt den investerade tiden.

När dammet från e-handelsyran under Black Friday lagt sig kan det därför vara en god idé att se över hur systemet du använder fungerar och vilka alternativen är.

Visste du exempelvis att var femte konsument avbryter ett e-handelsköp när de inte får välja leveranssätt?

När dammet från e-handelsyran under Black Friday lagt sig kan det därför vara en god idé att se över hur systemet du använder fungerar och vilka alternativen är.

Utvärdera ditt nuvarande logistiksystem

Kanske har du redan idag ett frakt- eller transport-administrativt system som hjälper dig att sköta logistiken kring paketleveranserna. Ställ dig i så fall följande frågor om systemet:

  1. Finns det enbart tillgängligt i ett externt webbgränssnitt, eller jobbar det också inifrån din e-handelsplattform eller ditt affärssystem (ERP)?
  2. Hur mycket arbetstid måste du eller annan personal lägga ned i det för att sändningarna ska flöda?
  3. Hur många samtal eller mail får du in per dag från kunder som undrar var paketet är?
  4. Har du möjlighet att jobba med flera olika fraktoperatörer?
  5. Får du ibland synpunkter ifrån fraktoperatören om att fel transportinformation släpps igenom?
  6. Får du transportinformation tillbaka till ditt e-handelsplattform eller affärssystem (ERP)?

Hur ser dina svar ut? Finns det utrymme för förbättringar? I så fall kan det vara läge att se över hur du kan få ett bättre system för din frakt- och transportadministration.

Vad är bra digital logistik för e-handelsplattformar?

Ett bättre system för logistik och fraktadministration handlar i grunden om att få in ett system som gör tråk-jobbet åt dig – det vill säga ett automatiserat system för logistiken. Värdet av ett automatiserat system för logistiken kommer nämligen att växa i takt med att efterfrågan på dina varor stiger – inte bara under Black Friday. I synnerhet om det är inbyggt i plattformen, jobbar i realtid och ständigt uppdateras.

Det är detta som gör att du kan ge dina kunder det de efterfrågar mest av allt i hela världen.

Integrationen är viktig. För det är genom att vara inbyggt i din e-handelsplattform, eller ditt affärssystem, som du verkligen kan smörja ditt logistiska flöde och därmed e-handeln. Det är detta som gör att du kan ge dina kunder det de efterfrågar mest av allt i hela världen. Fred på jorden.

Nä, skojar bara. Men det gör att du kan erbjuda dem full kontroll på var beställningen är och makten över leveranssättet, minimera risken för felleveranser och på andra vis underlätta för kunden att checka ut.

Automatiserad digital logistik för frakt och transportflöden är lite magiskt på det viset: Kunden kan få en stark köp- och leveransupplevelse även när din transportör har en pressad situation och inte kan leverera i tid.

Vill du veta mer?

Idag kan vi på LogTrade erbjuda ett automatiserat frakt- och transportadministrativt system och en bättre checkout-upplevelse för dig om du skickar paket från en webbshop byggd på en av följande e-handelsplattformar:

WooCommerce, Magento, Magento 2, Prestashop eller Open Cart.

Kontakta oss så berättar vi mer. 

Jag vill kontakta Logtrade.